Użytkownicy warszawskiego systemu miejskich rowerów Veturilo przyjęli z entuzjazmem nowości, które wprowadzono w ostatnim sezonie. Wpływ na to miało zarówno unowocześnienie floty jednośladów, jak i przystosowanie systemu do nowych potrzeb użytkowników. Przekłada się to na zdumiewające statystyki: prawie 5 milionów wypożyczeń rowerów miejskich w ciągu jednego sezonu.

12. sezon działania Veturilo w stolicy Polski rozpoczął się w marcu i trwał aż do końca listopada. Mimo że był to pierwszy okres działania systemu bez obostrzeń związanych z pandemią, to jednak największy wpływ na wzrost popularności miała nowa odsłona systemu nazwana Veturilo 3.0, która znacznie uproszcza korzystanie z rowerów miejskich.

Wśród nowości, jakie pojawiły się na ulicach Warszawy, znalazły się zupełnie nowe, lżejsze rowery wyposażone w odbiorniki GPS umożliwiające namierzenie ich lokalizacji. Zmieniono również sposób zamykania rowerów – teraz każdy z nich jest wyposażony w indywidualne zamknięcie, które jest wbudowane w tylne koło i automatycznie się zwalnia po wypożyczeniu roweru. Aby ułatwić użytkownikom proces wypożyczania i zwrotu jednośladów, wprowadzono również nową aplikację mobilną i zmodyfikowano stacje do zwracania rowerów.

Mimo wprowadzenia wielu nowości, ceny pozostały na niezmienionym poziomie – tak jak 11 lat temu, gdy system Veturilo wystartował. Miasto nadal promuje korzystanie z rowerów jako elementu miejskiej komunikacji, oferując pierwsze 20 minut jazdy za darmo.

Wiosną na warszawskich ulicach pojawiło się 3030 rowerów Veturilo, w tym 300 z asystą elektryczną i 30 tandemów. Były one rozmieszczone w 300 stacjach w każdej z 18 dzielnic Warszawy. Obecny model działania Veturilo zostanie utrzymany do roku 2028.

Statystyki pokazują ogromny wzrost popularności rowerów miejskich – w ciągu dziewięciu miesięcy liczba wypożyczeń wyniosła dokładnie 4 910 240, co stanowi aż milion więcej niż rok wcześniej. Zaskakujące jest również to, że ten rekordowy wynik osiągnięto mimo zmniejszenia liczby dostępnych jednośladów do niemal 5 tysięcy.

Równie imponująca jest liczba zarejestrowanych użytkowników systemu Veturilo. W marcu było ich tylko 42 832, a na koniec sezonu już 236 866. Statystyki pokazują również, że średnia liczba wypożyczeń jednego roweru wynosiła 5,62 razy dziennie. To o 131% więcej niż w latach 2020-2022.

Największą popularnością cieszyły się tradycyjne rowery, które wypożyczono 3 953 560 razy. Jednak coraz większą popularnością cieszyły się rowery z asystą elektryczną, które stanowiły prawie 19% wszystkich wypożyczeń (924 935 razy). Tandemy były wypożyczane 31 745 razy.

Pod koniec sezonu sieć Veturilo składała się z 3281 rowerów i 329 stacji, co oznacza, że od marca przybyło nie tylko jednośladów, ale i miejsc do ich wypożyczania. Dodatkowo, pod koniec października do sieci Veturilo dołączyły cztery podwarszawskie systemy miejskie, które dodały dodatkowe 35 stacji i 278 rowerów.

Wśród najpopularniejszych stacji Veturilo aż trzy znajdują się przy stacjach drugiej linii metra, co pokazuje, że rower jest coraz częściej wykorzystywany jako środek komunikacji miejskiej umożliwiający szybką przesiadkę. Najpopularniejszą stacją okazał się parking przy Centrum Nauki Kopernik, gdzie wypożyczono rowery 70 250 razy.

Co do dzielnic, najwięcej wypożyczeń odnotowano w Śródmieściu (22,94% wszystkich wypożyczeń). Użytkownicy Veturilo chętnie korzystali również z Woli (13,79%), Mokotowa (11,12%), Ochoty (8,41%), Pragi-Północ (7,72%) i Pragi-Południe (7,61%).