Planowane jest, że prace nad budową czwartej linii metra w stolicy Polski, Warszawie, rozpoczną się już w 2024 roku. Prace nad projektem M4 będą się odbywać równocześnie z pracami nad projektowaniem linii M3, która ma prowadzić do Gocławia. Trasa czwartej linii metra warszawskiego ma prowadzić z Tarchomina do Wilanowa, co według ekspertów zapewni tej linii duży ruch pasażerski. Ale kiedy będzie można skorzystać z tej linii?
Czwarta linia metra w polskiej stolicy to wciąż projektowany nowy odcinek podziemnej sieci kolejowej mający połączyć obie strony Wisły. Zgodnie z oficjalnymi planami, linia M4 ma być gotowa do 2050 roku. Do tego czasu, miasto planuje zrealizować ambitny cel działań, czyli budowę pięciu linii metra.
Władze miasta podkreślają, że prace przedprojektowe (koncepcyjne) nad M4 mają ruszyć już w 2024 rok i będą odbywać się równolegle z przygotowaniami do budowy trzeciej linii metra. W marcu 2024 roku, radni mają przegłosować przeznaczenie funduszy na ten cel. Ten etap prac ma potrwać około dwóch lat.
Czwarta linia metra ma prowadzić z północy na południe łącząc Tarchomin z Wilanowem. Na trasie M4 będzie dostępna możliwość przesiadki na wszystkie inne linie metra (M1, M2, M3 i M5). Ta linia znacznie odciąży pierwszą linię metra, zapewniając alternatywną trasę szybkiego transportu do centrum miasta po lewej stronie Wisły. Prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski, zapowiada, że równocześnie z pracami nad trzecią linią metra będą zabezpieczane środki na budowę czwartej linii.
Zgodnie z prognozami dotyczącymi ruchu pasażerskiego na wybranych odcinkach nowej linii, M4 będzie przewoziło najwięcej pasażerów w całej sieci metra warszawskiego – nawet 20 tysięcy osób na godzinę w jednym kierunku. To wynik znacznie wyższy niż obecny rekord wynoszący 14-15 tysięcy pasażerów. Przewiduje się, że piąta linia metra przewozić będzie do 10 tysięcy osób na godzinę, z kolei trzecia linia – do 6 tysięcy osób.
Preliminarne plany przebiegu czwartej linii metra w Warszawie są już znane. Dokładne lokalizacje poszczególnych stacji zostaną ustalone na późniejszym etapie prac i mogą one ulec delikatnym korektom. Obecnie linia M4 ma łączyć Tarchomin z Wilanowem, przechodząc przez Bielany, Żoliborz, Wolę, Ochotę, Włochy i Mokotów. Planowane jest utworzenie 23 stacji.