Najnowsza edycja miejskich rowerów Veturilo zaskoczyła mieszkańców stolicy innowacyjnymi zmianami i nowymi jednośladami, co przyczyniło się do znaczącego wzrostu ich popularności. Statystyki 12. sezonu, który trwał od marca do końca listopada, pokazują, że warszawiacy korzystali z rowerów blisko 5 milionów razy, zaskakująco często wybierając modele z elektrycznym wspomaganiem.
Był to pierwszy sezon po przezwyciężeniu pandemii Covid-19, bez żadnych obostrzeń wprowadzanych w poprzednich latach. Wprowadzono także innowacyjne zmiany pod postacią systemu Veturilo 3.0, które dotyczyły sposobu korzystania z rowerów miejskich.
Zmiany były widoczne na każdym kroku. Nowe, lżejsze rowery z odbiornikami GPS zastąpiły poprzednie modele, które służyły mieszkańcom Warszawy przez sześć lat. Z tego powodu elektrozamki zostały usunięte, a zamiast nich każdy rower otrzymał indywidualne zamknięcie wbudowane w tylne koło, które automatycznie się zwalnia po wypożyczeniu. Stacje, do których rowery są zwracane, również przeszły metamorfozę – teraz rower można przypić do specjalnych stojaków w kształcie odwróconego litery U. Została również uruchomiona nowa aplikacja mobilna, która znacznie usprawniła proces odblokowania i wypożyczenia roweru.
Mimo wielu zmian, cena za wypożyczenie roweru pozostała identyczna jak 11 lat temu, gdy system Veturilo został wprowadzony do Warszawy. Pierwsze 20 minut jazdy nadal jest darmowe, co stanowi zachętę dla mieszkańców stolicy do traktowania rowerów jako istotnego elementu miejskiego transportu publicznego. Wiosną na ulicach Warszawy pojawiło się 3030 nowych jednośladów Veturilo, w tym 300 z elektrycznym wspomaganiem i 30 tandemy. Te nowe modele były dostępne w 300 stacjach rozlokowanych we wszystkich 18 dzielnicach miasta. Obecny model systemu będzie funkcjonował aż do roku 2028.
Sezon ten był pełen rekordów. W ciągu dziewięciu miesięcy rowery Veturilo zostały wypożyczone dokładnie 4 910 240 razy, co stanowi wzrost o milion w porównaniu z poprzednim rokiem. Liczba zarejestrowanych użytkowników systemu Veturilo również rosła, z 42 832 osób w marcu do 236 866 pod koniec sezonu. Średnia liczba wypożyczeń dziennie wynosiła 17,8 tysięcy, z rekordem na poziomie 32,4 tysiąca wypożyczeń w jednym dniu, który przypadał na niedzielę, 21 maja. W tym roku odnotowano również nieporównywalną średnią wypożyczeń pojedynczego roweru – 5,62 razy na dzień, co stanowi wzrost o 131 procent w porównaniu do lat 2020-2022.
Tradycyjne rowery były najczęściej wypożyczane – aż 3 953 560 razy, co daje nam sumę 86 781 dni nieprzerwanej jazdy, czyli ekwiwalent 238 lat. Mimo to, rowery z elektrycznym wspomaganiem także cieszyły się dużą popularnością, z liczbą wypożyczeń na poziomie 924 935. Tandemy były wypożyczane mniej często – jedynie 31 745 razy.
Pod koniec sezonu system Veturilo składał się z 3281 rowerów i 329 stacji. Zostało to osiągnięte dzięki wsparciu urzędów dzielnicowych i prywatnych partnerów projektu. W ostatnich dniach października do systemu Veturilo zostały także dodane cztery nowe miejskie systemy rowerowe z Marek, Otwocka, Piaseczna i Pruszkowa, co przyczyniło się do dodania 35 nowych stacji i 278 rowerów.
Trzy z pięciu najpopularniejszych stacji Veturilo w tym sezonie znajdują się przy stacjach drugiej linii metra, co pokazuje, że rower jest ulubionym środkiem transportu dla tych, którzy korzystają z podziemnej kolejki. Najważniejszym miejscem jest parking przy Centrum Nauki Kopernik, gdzie rowery były wypożyczane 70 250 razy. Popularne były także stacje przy Centrum Handlowym Arkadia oraz punkcie przesiadkowym na Dworcu Wileńskim.
Jeśli chodzi o popularność dzielnic, prawie jedna czwarta wszystkich wypożyczeń odbyła się w Śródmieściu (22,94 procent). Wola (13,79 procent), Mokotów (11,12 procent), Ochota (8,41 procent), Praga-Północ (7,72 procent) i Praga-Południe (7,61 procent) także były często wybierane przez użytkowników Veturilo.
System Veturilo jest obsługiwany przez firmę Nextbike Polska, która obsługuje także miejskie wypożyczalnie rowerów w innych miastach Polski.