W Warszawie, blisko 50 tysięcy nowoczesnych latarni LED, znanych jako oprawy SAVA, już oświetlają miejskie ulice. Oprawy te, zaprojektowane specjalnie dla stolicy, nie tylko pomagają oszczędzać energię elektryczną, ale także poprawiają bezpieczeństwo na drogach. Dotyczy to szczególnie przejść dla pieszych. Dzięki takim inwestycjom liczba wypadków i ich ofiar na warszawskich drogach spada.

Do chwili obecnej prawie 50 tys. zgubnych latarni zostało zastąpionych przez oprawy SAVA. Tym samym udało się oświetlić 2 tys. przejść dla pieszych i poprawić infrastrukturę w 500 miejscach pod kątem zwiększenia bezpieczeństwa. Według prezydenta Rafała Trzaskowskiego, te działania sprawiły, że w 2023 roku odnotowano najmniejszą liczbę ofiar wypadków drogowych na warszawskich ulicach od czasu rozpoczęcia gromadzenia takich danych w 1983 roku.

Od 2020 roku Warszawa realizuje największy w Polsce projekt wymiany opraw oświetleniowych na model LED SAVA. Obecnie w stolicy znajduje się już dokładnie 47,7 tys. takich urządzeń, a w sumie ponad 76 tys. opraw LED. To oznacza, że prawie co druga oprawa w mieście została już wymieniona. Warszawska sieć oświetleniowa składa się z aż 122 tys. opraw i prawie tyle samo słupów latarni ulicznych, które oświetlają ponad 3 tys. km dróg.

Oprawy SAVA pozwalają zaoszczędzić nawet do dwóch trzecich energii elektrycznej w porównaniu ze starymi latarniami. Dzięki temu miasto rocznie oszczędza około 36 mln złotych, jednocześnie ciesząc się lepszą jakością oświetlenia. Światło emitowane przez te nowoczesne urządzenia jest jaśniejsze i bardziej skoncentrowane. Oprawy obniżają także poziom tzw. zanieczyszczenia światłem i redukują emisję dwutlenku węgla. Przykładowo, niemal 50 tys. działających latarni SAVA emituje rocznie o około 23 tony mniej CO2, co odpowiada ilości dwutlenku węgla pochłanianego przez ponad 3 miliony dużych drzew.

Zarząd Dróg Miejskich planuje w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy wymienić kilkadziesiąt tysięcy pozostałych opraw na LED-owe latarnie. Dzięki temu miasto zużyje mniej energii w ciągu roku. Docelowo, liczba opraw SAVA ma wynieść około 80 tysięcy. Wszystkie oprawy w mieście będą energooszczędne.

Prezydent Trzaskowski jest dumny z programu wymiany oświetlenia na energooszczędne oprawy SAVA w Warszawie. Jego zdaniem, może on służyć za przykład dla innych miast, nie tylko w Polsce, ale także w całej Europie. Oprócz generowania oszczędności, nowe oprawy zwiększają bezpieczeństwo na drogach. Dodatkowo, miasto planuje zainstalować system zdalnej kontroli warszawskich latarni, który umożliwi wczesne wykrywanie awarii, monitorowanie zużycia energii czy sterowanie natężeniem światła.

W ramach wdrażania nowoczesnego systemu sterowania oświetleniem, większość opraw zostanie wyposażona w specjalny kontroler umożliwiający zdalne sterowanie i monitorowanie ich pracy. Kontroler ten przewiduje ewentualne awarie, co poprawia bezpieczeństwo i obniża koszty utrzymania. Poza tym, umożliwi optymalizację parametrów oświetlenia na ulicach, chodnikach i drogach dla rowerów. W przyszłości, kontroler pozwoli na rozbudowę innych istniejących systemów i usług, takich jak pomiary ruchu czy monitoring zajętości miejsc parkingowych.

Zarząd Dróg Miejskich planuje również wdrożenie oświetlenia adaptacyjnego, które będzie dostosowywało się do warunków atmosferycznych czy natężenia ruchu. To pozwoli jeszcze bardziej ograniczyć koszty energii elektrycznej. Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich, Łukasz Puchalski, dodaje, że istnieje możliwość, że w pobliżu latarni pojawią się punkty ładowania dla rowerów miejskich i hulajnóg. Jest też szansa, że infrastruktura oświetleniowa może zostać wykorzystana do zasilania urządzeń i przesyłu danych dla potrzeb dynamicznej informacji pasażerskiej w autobusach i tramwajach.

Wypadki na przejściach dla pieszych stanowią ogromny problem miast. Inwestycje w wymianę oświetlenia ulicznego mają na celu poprawę bezpieczeństwa mieszkańców Warszawy. Prezydent Trzaskowski wyjaśnia, że miasto podjęło decyzję o poprawie sytuacji na przejściach dla pieszych. W tym celu przeprowadzono audyt ponad 4 tys. przejść i wprowadzono najbardziej ambitny cel – „wizję zero”. Celem jest eliminacja śmiertelnych wypadków na drogach, drogach rowerowych i chodnikach.

W ramach tego celu miasto modernizuje i oświetla nowe oraz istniejące przejścia dla pieszych. W latach 2018-2023, oświetlono 2 tys. przejść, a infrastrukturę poprawiono pod kątem bezpieczeństwa w 500 lokalizacjach. Dzięki temu, w 2023 roku zanotowano najmniejszą liczbę ofiar wypadków drogowych od 1983 roku. Liczba wypadków spadła o 44% w ciągu ostatnich 6 lat. Teraz stolica ma trzykrotnie niższe wskaźniki wypadków na milion mieszkańców niż średnia krajowa i niemal dwukrotnie niższe niż średnia dla UE.

Inwestycje w oświetlenie ulic, parków i infrastrukturę drogową, jak również rozbudowa monitoringu i zwiększenie nakładów na Straż Miejską, sprawiają, że Warszawa jest bezpiecznym miastem. Wynika to zarówno z badań przeprowadzonych przez Urząd Miasta st. Warszawy, jak i z badania Komisji Europejskiej. Warszawa znalazła się na pierwszym miejscu w raporcie „Jakość życia w miastach europejskich” z roku 2023, który oceniał poczucie bezpieczeństwa mieszkańców spacerujących samotnie po ulicy w nocy.