W roku 2024, w centralnym Biurze Rzeczy Znalezionych w stolicy Polski, zgromadzono blisko 14 tys. zgubionych przedmiotów, podczas gdy w roku poprzednim zgromadzono ich 10,7 tys. Wśród rzeczy, które najczęściej giną od mieszkańców Warszawy, znajdują się dokumenty osobiste, telefony komórkowe, zegarki i różnego rodzaju urządzenia elektroniczne.

Siedziba głównego Biura Rzeczy Znalezionych usytuowana jest na ulicy Dzielnej 15. W ciągu ostatniego roku do biura dostarczono 7,4 tys. dokumentów oraz prawie 6,6 tys. różnych przedmiotów. Wśród nich znalazły się portfele, środki pieniężne, a także 865 telefonów komórkowych, 397 zegarków, 125 tabletów, 113 laptopów, 77 czytników e-booków, 21 rowerów oraz 14 aparatów fotograficznych.

Zgubione przedmioty to nie tylko te codziennego użytku – w biurze znalazły się również tak niecodzienne znaleziska jak floret, rękawice do boksu, rakieta do squasha, maszyna do szycia, a nawet instrumenty muzyczne, w tym flet, gitara, klarnet, saksofon, skrzypce i ukulele.

Znalezione przedmioty trafiają do biura głównie dzięki działaniom Policji, Metra Warszawskiego, Lotniska Chopina, Tramwajów Warszawskich oraz wielu centrów handlowych. Pracownicy Biura Rzeczy Znalezionych dokładają wszelkich starań, aby zidentyfikować właścicieli zgubionych przedmiotów – korzystają z numerów telefonów zapisanych na wizytówkach znajdujących się w teczkach i dokumentach oraz ostatnio wybieranych numerów w znalezionych telefonach. W przypadku zablokowanych urządzeń kontaktują się z właściwym operatorem.

Biuro Rzeczy Znalezionych obsługuje również przekazy pieniężne i przesyłki od Poczty Polskiej, które nie zostały odebrane przez ich adresatów i nie mogą wrócić do nadawcy. W przypadku znalezionych przedmiotów, które nie zawierają dokumentów lub jakichkolwiek danych kontaktowych, co roku udaje się odnaleźć około 15% ich właścicieli.

Co robić, aby odebrać zgubę? Aby odebrać zagubione przedmioty w miejskim biurze przy ul. Dzielnej należy przedstawić dowód zakupu lub inny dokument poświadczający własność. Kiedy jest to niemożliwe (np. w przypadku obrączki, zegarka czy pierścionka) – konieczne będzie dokładne opisanie zguby, określenie jej cech szczególnych oraz wskazanie okoliczności i potencjalnego miejsca zagubienia.

Biuro przechowuje znalezione rzeczy przez dwa lata od dnia ich znalezienia. Po tym czasie, jeżeli nie zostaną odebrane przez właściciela, przechodzą na własność znalazcy. Jeżeli i on nie odbierze znaleziska, staje się ono własnością miasta stołecznego Warszawy.

Do tej pory, 1366 nieodebranych przedmiotów zostało bezpłatnie przekazanych na realizację zadań organizacyjnych Urzędu m.st. Warszawy oraz jednostek pomocniczych i organizacyjnych m.st. Warszawy, w tym 229 tabletów, 165 rowerów, 105 telefonów komórkowych, 90 laptopów, 57 aparatów fotograficznych, 34 e-booki oraz 686 pozostałych rzeczy.

Z tych przedmiotów, 146 tabletów oraz 41 laptopów trafiło do zbiórki dla warszawskich uczniów, która została zainicjowana przez Młodzieżową Radę m.st. Warszawy. Ogłoszenia dotyczące zgubionych przedmiotów publikowane są w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy informacyjnej Biura Rzeczy Znalezionych oraz Elektronicznej Tablicy Ogłoszeń Urzędu m.st. Warszawy.

Warszawskie Biuro Rzeczy Znalezionych zostało ustanowione 72 lata temu przez Radę Narodową m.st. Warszawy. Obecnie jest częścią Biura Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy. Jego działanie reguluje ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o rzeczach znalezionych (Dz. U. z 2023 r., poz. 501 – j.t.) oraz regulamin działalności Biura Rzeczy Znalezionych ustanowiony Zarządzeniem nr 284/2017 Prezydenta m.st. Warszawy z 17 lutego 2017 r.