Miastem, które ma największą liczbę mieszkańców korzystających z komunikacji miejskiej w Polsce, jest Warszawa – aż 82 procent mieszkańców metropolii warszawskiej wybiera ten środek transportu. Te informacje pochodzą z najświeższego raportu Głównego Urzędu Statystycznego, który podkreśla, że wysoki odsetek ten obejmuje nie tylko podróże w obrębie miasta, ale także te między stolicą a okolicznymi gminami.
Tendencja do korzystania z Warszawskiego Transportu Publicznego jest dobrze znana i potwierdzona przez Barometr Warszawski. Według ostatnich badań, spośród 77 procent mieszkańców stolicy, którzy codziennie dojeżdżają do pracy, szkoły czy na uczelnię, aż dwie trzecie (66 procent) wybiera komunikację miejską. Takie wyniki zostały również potwierdzone przez Główny Urząd Statystyczny, instytucję rządową zajmującą się statystyką publiczną.
Zgromadzone w raporcie „Korzystanie z transportu publicznego przez gospodarstwa domowe” (wyniki modułu badania EU-SILC 2024) dane wykazują, że transport zbiorowy wybrało w ciągu ostatnich 12 miesięcy prawie 60 procent gospodarstw domowych w całej Polsce. Jednak region warszawski, obejmujący Warszawę oraz 9 powiatów i 69 okolicznych gmin, znacznie przewyższa tę średnią – osiągając wynik 82,2 procent.
Poziom korzystania z komunikacji miejskiej w Warszawie nie byłby tak wysoki bez efektywnej współpracy między stolicą a sąsiednimi gminami. Lokalne linie autobusowe „L” i żółto-czerwone autobusy „siedemsetki” są dobrze rozpoznawalne i często widywane na terenie gmin podwarszawskich. Dodatkowo, pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej regularnie kursują poza granice stolicy. Jak mówi Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego, te połączenia są możliwe dzięki współpracy z samorządami, które pokrywają część kosztów kursowania tych pojazdów poza granice Warszawy.
W grudniu poprzedniego roku Zarząd Dróg Miejskich zawarł umowę o przewozach z SKM na kolejne 15 lat.
Mimo że co czwarte polskie gospodarstwo domowe (24,2 procent) oceniło, że koszty transportu publicznego stanowią dla nich znaczne obciążenie finansowe, to mieszkańcy regionu warszawskiego stanęli na czele – tylko dla 16,5 procent badanych gospodarstw koszty korzystania z komunikacji miejskiej były obciążeniem. To nie jest zaskakujące – bilety w Warszawskim Transporcie Publicznym są jednymi z najtańszych w kraju, a ich ceny nie zmieniły się od wielu lat.
Warszawiacy i mieszkańcy okolicznych gmin korzystają również z rozwiązań mających na celu obniżenie kosztów transportu. Osoby mieszkające i płacące podatki w Warszawie mogą zakupić tańsze Bilety Warszawiaka/Warszawianki, ważne w dwóch strefach biletowych. Uczniowie szkół podstawowych mogą podróżować za darmo, a seniorzy – w zależności od wieku – mają prawo do zniżek lub darmowych przejazdów.
Mieszkańcy stolicy i aglomeracji korzystają również z oferty Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD. Posiadacze biletów WTP (od dobowego wzwyż) mogą swobodnie przesiadać się między autobusami, tramwajami, metrem, pociągami czy „wukadką”.
Oprócz tego, gminy od kilku lat mogą dofinansowywać swoim mieszkańcom kupno biletów w ramach oferty Warszawa+, a Mazobilet, uruchomiony we współpracy z Urzędem Marszałkowskim, zachęca do zwiedzania Mazowsza. Te udogodnienia potwierdzają wyniki badania GUS dotyczące szybkiego, wygodnego i dostępnego transportu publicznego w metropolii warszawskiej.
Raport GUS pokazuje również, że im większe jest miasto, tym częściej jego mieszkańcy korzystają z komunikacji miejskiej. W miastach liczących ponad 500 tysięcy mieszkańców, takie osoby stanowią 90,3 procent (średnia dla wszystkich miast to 67,9 procent). Z raportu wynika również, że najwyższy odsetek gospodarstw korzystających z transportu publicznego występuje na obszarach wiejskich o dużej gęstości zaludnienia (58,8 procent) – podobnie jak w miastach o populacji od 20 do 99 tysięcy mieszkańców. Warszawa zdecydowanie przewyższa te statystyki, skupiając ponad 59 procent ludności województwa mazowieckiego.