PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) rozpoczęły przetarg dotyczący istotnej modernizacji stacji Warszawa Wschodnia. Projekt, o wartości 4 miliardów zł, ma na celu znaczną poprawę funkcjonowania tej strategicznej stacji kolejowej. Przetarg przewiduje udział wyłącznie firm z Unii Europejskiej, co może zagwarantować wysokie standardy realizacji inwestycji.
Znaczenie inwestycji dla Warszawy
W bieżącym roku PKP PLK zaplanowały przetargi o łącznej wartości 16 miliardów zł, a najnowsze ogłoszenie dotyczące Warszawy Wschodniej jeszcze podnosi tę kwotę do 20 miliardów zł. Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, podkreśla, że modernizacja stacji jest kluczowym elementem strategii rozwoju infrastruktury kolejowej. Wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak, zaznacza, że dzięki pracom przepustowość stacji wzrośnie. Obecnie stacja obsługuje około 20 tysięcy pasażerów dziennie, z prognozą wzrostu do 37 tysięcy w ciągu następnych dziesięciu lat.
Detale planowanej modernizacji
Piotr Wyborski, prezes PKP PLK, zapewnia, że projekt Warszawy Wschodniej jest znacznie lepiej przygotowany niż wcześniejsze prace na Warszawie Zachodniej, co zminimalizuje utrudnienia dla pasażerów. Modernizacja obejmie nie tylko tory i perony, ale także instalację nowoczesnych wind i schodów ruchomych, co poprawi dostępność stacji.
Kryteria i harmonogram przetargu
Podpisanie umowy przewidziane jest na przyszły rok, a zakończenie prac planowane jest do 2029 roku. Do przetargu nie będą dopuszczone firmy spoza UE, ani te bez odpowiednich umów handlowych. W trakcie realizacji projektu część pociągów zostanie przekierowana na stację Warszawa Gdańska, a niektóre zakończą bieg na Warszawie Zachodniej, która również jest w trakcie modernizacji. Szczegóły dotyczące zmian tras pociągów będą znane po wyborze wykonawcy. Modernizacja obejmie też linię prowadzącą do stacji Warszawa Stadion.
Perspektywy dalszych modernizacji
Kolejnym krokiem w ramach inwestycji będzie unowocześnienie środkowego odcinka warszawskiej linii średnicowej, planowane na lata 2031-2035. Te prace zostały przesunięte, aby uwzględnić niezbędne zmiany w projekcie, między innymi modernizację wiaduktu Emilii Plater i remont Warszawy Centralnej. W obecnej perspektywie PKP PLK ma także w planach budowę dodatkowych torów między Wawrem a Otwockiem, co umożliwi oddzielenie ruchu dalekobieżnego od regionalnego i zwiększy efektywność stołecznego węzła kolejowego.
Modernizacja Warszawy Wschodniej to kluczowy element rozwoju stołecznej infrastruktury kolejowej. Dzięki tej inwestycji znacznie poprawi się komfort i sprawność obsługi pasażerów, co ma bezpośredni wpływ na rozwój całego regionu. Prace przyczynią się również do zwiększenia przepustowości stacji, co jest niezbędne w obliczu prognozowanego wzrostu liczby pasażerów. Dalsze etapy modernizacji linii średnicowej oraz rozbudowa stołecznej infrastruktury kolejowej będą kluczowe dla zapewnienia sprawnego i efektywnego transportu w Warszawie.