Dziś miało miejsce uroczyste podpisanie kontraktu na realizację Prac przedprojektowych dla IV linii metra razem ze Stacją Techniczno-Postojową w stolicy naszego kraju – Warszawie. Zadanie to powierzono zwycięzcy przetargu, firmie Metroprojekt sp. z o.o., która zajmie się stworzeniem koncepcji trasy metra M4. Dodatkowo, zostanie przygotowana niezbędna dokumentacja, która posłuży do przeprowadzenia planowanej inwestycji. Wszystkie materiały mają być gotowe do roku 2027.
Przewiduje się, że nowa linia M4 będzie połączeniem Tarchomina z Wilanowem i – zgodnie z założeniami – stanie się najdłuższym odcinkiem metra w Warszawie. Szlak o długości 26 kilometrów będzie obejmował 23 stacje, z których osiem zostanie wyposażonych w komory torów odstawczych. Atrakcyjnym elementem nowego odcinka powinna być kolejna stacja techniczno-postojowa oraz nowoczesna centralna dyspozytornia.
„Nie zwalniamy tempa! Aktualnie pracujemy nad końcowym odcinkiem drugiej linii metra na Bemowie. Rozpoczęły się również prace nad projektem dla pierwszego odcinka linii M3, a teraz skupiamy się na przygotowaniu projektu dla czwartej linii. Tym samym realizujemy nasz ambitny plan budowy skomplikowanego systemu metra w Warszawie składającego się z pięciu linii, który ma zostać ukończony do 2050 roku”- mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Proces wyłonienia wykonawcy prac przedprojektowych linii M4 ogłoszono w marcu tego roku. Po złożeniu odwołania przez firmę ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o. o. od wyboru najkorzystniejszej oferty, Krajowa Izba Odwoławcza w dniu 14 sierpnia 2024 roku podjęła decyzję o jego oddaleniu. Dzięki temu KIO potwierdziła prawidłowość procedury wyboru najkorzystniejszej oferty, którą zgłosiła firma Metroprojekt sp. z o.o.
W ramach prac przedprojektowych wytworzona zostanie dokumentacja obejmująca Projekt Koncepcyjny – Raport wstępny; Ustalenie stref wpływu budowy obiektów metra na sąsiadującą zabudowę; Dokumentację Hydrogeologiczną i Geologiczno-Inżynierską oraz Projekt Koncepcyjny – Raport końcowy.
Opracowanie ma dostarczyć odpowiedzi na kluczowe pytania dotyczące planowania tej inwestycji, takie jak decyzje związane z ewentualnym etapowaniem i kolejnością realizacji.
Ważnym elementem do rozważenia jest tryb funkcjonowania metra – czy ma być autonomiczne czy z udziałem maszynistów? Ta decyzja wpłynie na dalszą eksploatację, budowę STP i centralnej dyspozytorni oraz na połączenia z innymi liniami.
Prace przedprojektowe obejmują także szczegółową analizę trasy linii M4, uwzględniającą lokalizację obiektów, ich usytuowanie w terenie oraz potencjalne miejsca kolizyjne lub wymagające specjalnego podejścia. Biorąc pod uwagę istniejące budynki, infrastrukturę oraz naturalne przeszkody, zostanie określony dokładny przebieg tunelu metra oraz lokalizacje stacji.