Rozwiązanie do problemu z parkowaniem w Warszawie jest na horyzoncie. Do końca bieżącego roku, na ulicach stolicy Polski pojawi się ponad 40 znaków informacyjnych, które będą skierowane do najbliższych parkingów podziemnych. Znaki te będą wyświetlać informacje na temat dostępności miejsc parkingowych.

Michał Olszewski, zastępca prezydenta Warszawy, przypomina, że mimo częstych narzekań na brak miejsc parkingowych, w rzeczywistości wiele z nich jest dostępnych dla ogółu społeczeństwa. Szczególnie dotyczy to parkingów podziemnych w centrum miasta. Większość tych parkingów należy do prywatnych właścicieli, takich jak centra handlowe, biura, hotele czy kompleksy wielofunkcyjne. Mimo to, nie są one ograniczone tylko do klientów czy najemców. Zależnie od lokalizacji, na wielu parkingach w Śródmieściu i na Woli można znaleźć dziesiątki a nawet setki wolnych miejsc.

Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie, zapowiada rozbudowę systemu informacji parkingowej. Mówi, że po pilotażowym programie wdrożenia tablic informacyjnych na ulicach miasta, planuje rozszerzenie systemu na parkingi miejskie i szuka prywatnych partnerów zainteresowanych tym projektem.

Podczas pilotażowego programu, dwie parkingi należące do ZDM w centrum miasta zostały wyposażone w dynamiczną informację o dostępności miejsc parkingowych. To samo dotyczy trzech prywatnych parkingów: centrum Handlowego Złote Tarasy, parkingu przy ul. Pięknej 20 oraz kompleksu Browary Warszawskie. Według analiz firmy Indigo Polska, zarządzającej tymi parkingami, po wdrożeniu systemu, średnie zapełnienie wzrosło o 20%.

Miasto planuje przetarg na montaż tablic informacyjnych na 18 parkingach. Będą zawieszone także na dojazdach do nowego parkingu pod placem Powstańców Warszawy, który powstaje w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego. W sumie, planuje się instalację ponad 40 takich tablic na ulicach Warszawy.

Zarząd Dróg Miejskich prowadzi także rozmowy z firmami prywatnymi zainteresowanymi uczestnictwem w projekcie, takimi jak Fabryka Norblina na Woli. Dane o zapełnieniu parkingów mają być zbierane i udostępniane online oraz wykorzystywane przy różnego rodzaju analizach.

Trwają także prace nad zaawansowanym systemem sterowania oświetleniem ulicznym, który pozwoli kontrolować dopływ energii przez całą dobę. To oznacza ponad 100 tysięcy potencjalnych źródeł zasilania rozmieszczonych wzdłuż stołecznych ulic, które mogą być wykorzystane do zasilania kolejnych tablic Systemu Informacji Parkingowej.

W Warszawie działa także sieć „Parkuj i Jedź”, która liczy już 17 obiektów z blisko 4,8 tys. miejsc parkingowych dla samochodów (w tym ponad 100 dla osób z niepełnosprawnościami) oraz prawie tysiąc dla rowerów. Aby skorzystać z tych parkingów bez dodatkowych opłat, kierowcy muszą posiadać aktywny bilet WTP.