W tegorocznej edycji prestiżowego rankingu „European Cities & Regions of the Future” przygotowanego przez Financial Times, Warszawa znalazła się na szczycie listy miast Europy Środkowo-Wschodniej. W zestawieniu uwzględniającym 330 europejskich metropolii, tylko Londyn, Amsterdam i Dublin uplasowały się przed naszą stolicą. Miasta takie jak Paryż, Berlin czy Barcelona zostały sklasyfikowane za Warszawą. Interesująco, w kategorii „Przyjazność biznesowa”, Warszawa zajęła imponujące 2. miejsce, przegrywając jedynie z Londynem.
Zestawienie, które opublikowało fDi Intelligence – firma będąca częścią grupy The Financial Times, to jedno z najbardziej renomowanych rankingów, do których odwołują się często zarówno inwestorzy, jak i samorządy. Analizuje ono europejskie miasta i regiony pod kątem ich gospodarczych, finansowych i biznesowych walorów.
Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski wyraził swoje zadowolenie ze świetnej roli, jaką stolica Polski odgrywa dla biznesu w Europie Środkowo-Wschodniej. Jak zauważył, Warszawa jest dla tego regionu tym, czym dla Europy Zachodniej są Londyn czy Paryż. Wyniki rankingu potwierdzają, że Warszawa doskonale sobie radzi jako regionalny ośrodek biznesowy. Inwestorzy cenią w niej największy rynek nowoczesnych nieruchomości biurowych w regionie, wykwalifikowanych i ambitnych specjalistów oraz wysoką jakość życia, gwarantowaną przez miejską infrastrukturę.
Warszawa nieprzerwanie od kilku lat utrzymuje 2. miejsce w kategorii przyjazności dla biznesu, ustępując jedynie Londynowi. Jej wysoka pozycja w głównym zestawieniu – 4. miejsce – potwierdza ambicje stolicy Polski jako gracza z najwyższego szczebla wśród europejskich miast o wysokim potencjale inwestycyjnym. Jest to jedyne miasto z naszego regionu, które znalazło się w pierwszej dziesiątce rankingu.
W badaniu uwzględniono także inne aspekty rozwoju miast i regionów. Warszawa uplasowała się w pierwszej dziesiątce w pięciu kategoriach: przyjazność biznesowa (2 miejsce), potencjał ekonomiczny (6 miejsce), efektywność kosztowa (7 miejsce), kapitał ludzki i styl życia (5 miejsce) oraz strategia BIZ (8 miejsce).
Ranking obejmował łącznie 330 miast europejskich, podzielonych na pięć grup na podstawie liczby ludności – główne, duże, średnie, małe i mikro, oraz 141 regionów europejskich podzielonych na trzy grupy – duże, średnie i małe. fDi Magazine i portal fDi Intelligence, należą do grupy Financial Times i są uważane za wpływowe publikacje, które przyciągają uwagę inwestorów na całym świecie.