Warszawa przygotowuje się na wielką inwestycję infrastrukturalną, która ma wprowadzić znaczące zmiany w samym sercu miasta. Plan modernizacji dworca Warszawa Wschodnia, o wartości szacowanej na ogromne 4 miliardy złotych, jest już w fazie przetargu. Realizacja projektu rozpocznie się już w przyszłym roku i potrwa do 2029 roku, a jego celem jest nie tylko poprawa infrastruktury, ale także podniesienie jakości życia mieszkańców oraz podróżnych.

Rewolucja na dworcu Warszawa Wschodnia

W ramach ambitnego projektu przewidziano gruntowną transformację dworca Warszawa Wschodnia. Obiekt, przez który codziennie przewija się prawie 1000 pociągów, zostanie zmodernizowany w sposób, który ma dorównać niedawnym zmianom na dworcu Warszawa Zachodnia, lecz przy dwukrotnie większym budżecie. Modernizacja obejmie siedem peronów, nowoczesne przejścia podziemne z windami i schodami ruchomymi, a także nowe łączniki między tunelami.

Kluczowe elementy inwestycji

Przebudowa to także instalacja 57 km nowoczesnej sieci trakcyjnej oraz remont ponad 46 km torów. Dla pasażerów przewidziano system dynamicznej informacji oraz nowy peron rezerwowy, który zapewni wygodę podczas prowadzonych prac. Istotnym aspektem będzie również połączenie dworca z metrem, co znacząco ułatwi komunikację miejską. Wszystkie te prace będą odbywać się przy zachowaniu ciągłego ruchu pociągów, co stanowi istotne wyzwanie logistyczne.

Priorytet dla firm unijnych

Przetarg na to gigantyczne przedsięwzięcie został ograniczony do firm z Unii Europejskiej, co jest strategicznym posunięciem mającym na celu ochronę rynku wewnętrznego i zapewnienie najwyższego standardu wykonania. Takie podejście ma zagwarantować wsparcie dla unijnych przedsiębiorstw. Po zakończeniu modernizacji Warszawy Wschodniej planowane jest rozpoczęcie finalnego etapu przebudowy stołecznej linii średnicowej, który obejmie odcinek od Warszawy Zachodniej do Warszawy Stadion.