Warszawa stawia na innowacje w komunikacji miejskiej dzięki rozpoczęciu budowy pierwszego podziemnego przystanku tramwajowego. Inicjatywa ta ma na celu stworzenie nowoczesnej przestrzeni, przypominającej stacje metra, ale bez konieczności korzystania z bramek biletowych. Od 28 listopada mieszkańcy stolicy będą mogli korzystać z nowego przejścia podziemnego na poziomie -1, które połączy Ochotę i Aleje Jerozolimskie z peronami kolejowymi oraz dzielnicą Wola.

Nowoczesna antresola w sercu stolicy

Pod poziomem ulicy, za przeszkloną fasadą, rozwija się antresola przyszłego przystanku tramwajowego. Choć miejsce to jest jeszcze niedostępne dla pasażerów, już teraz przyciąga uwagę warszawiaków. Znajdą się tam rozkłady jazdy oraz ekrany informujące zarówno podróżnych kolei, jak i tramwajów. Dwa główne wejścia do antresoli będą prowadziły z tunelu pieszego -1, zarówno od strony peronów kolejowych, jak i Alej Jerozolimskich.

Ułatwienia w dostępie i funkcjonalność

Podróżni będą mieli możliwość dostania się na powierzchnię miasta poprzez dwie klatki schodowe oraz windy, które prowadzą do placu przydworcowego. Na poziomie -2 umieszczone zostaną dwa perony tramwajowe, do których dostęp będą zapewniały ruchome schody, windy oraz centralnie umieszczone schody stałe. Wystrój antresoli zostanie dopasowany do nowoczesnego wyglądu stacji Warszawa Zachodnia.

Oddzielone systemy operacyjne dla zwiększonej efektywności

Projekt przewiduje fizyczne oddzielenie przestrzeni tramwajowej od kolejowej, co pozwoli na ich niezależne funkcjonowanie. Dzięki temu systemy tramwajowe będą działały efektywnie i niezależnie od operacji kolejowych, co zwiększy komfort i bezpieczeństwo podróżnych.

Wsparcie finansowe i strategiczna rola projektu

Budowa podziemnego przystanku tramwajowego jest strategiczną inwestycją wspieraną przez Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027. Zakończenie budowy i pełne uruchomienie tramwajów do Dworca Zachodniego planowane jest na drugą połowę 2026 roku. Takie przedsięwzięcia znacząco poprawią jakość życia warszawiaków oraz rozwój miejskiej sieci komunikacyjnej.

Podsumowanie i przyszłe korzyści: Nowy podziemny przystanek tramwajowy w Warszawie to krok w kierunku unowocześnienia infrastruktury transportowej. Dzięki strategicznemu dofinansowaniu i innowacyjnym rozwiązaniom, mieszkańcy będą mogli cieszyć się lepszym połączeniem komunikacyjnym, co wpłynie na codzienną wygodę i sprawność podróży po mieście. Projekt ma szansę stać się wzorem dla innych miast, pokazując, jak skutecznie integrują się różne systemy transportu publicznego.

Źródło: facebook.com/tramwaje.warszawa