Bezpieczeństwo na skrzyżowaniach to priorytet dla władz miejskich, zwłaszcza w miejscach o dużym natężeniu ruchu. Takim punktem jest skrzyżowanie ulic Świderskiej i Świętosławskiego, gdzie rosnący ruch pieszych oraz pojazdów wymaga podjęcia zdecydowanych kroków. Dlatego planowana jest instalacja nowej sygnalizacji świetlnej, która ma nie tylko poprawić bezpieczeństwo, ale także zorganizować ruch uliczny.

Plany dotyczące instalacji sygnalizacji

Skrzyżowanie ulic Świderskiej i Świętosławskiego zyska nową sygnalizację świetlną, co jest odpowiedzią na rosnące potrzeby mieszkańców i kierowców. Obecnie trwa przetarg, w którym startują trzy firmy, oferujące wykonanie prac w cenach od 267 tys. zł do 318 tys. zł. Po wyłonieniu wykonawcy, realizacja projektu powinna zakończyć się w ciągu 240 dni. Ten ruch ma na celu przede wszystkim ochronę pieszych, szczególnie na najbardziej newralgicznych przejściach.

Opis problematycznego skrzyżowania

Ruch na skrzyżowaniu ulic Świderskiej i Świętosławskiego jest wyjątkowo intensywny. Znajdujące się tam dwa przejścia dla pieszych łączą południową i północną część osiedla, przyczyniając się do znacznego wzrostu liczby pieszych. Dodatkowo, obecność przystanków dla siedmiu linii autobusowych sprawia, że miejsce to jest kluczowe dla komunikacji miejskiej. Szerokie pasy oraz zatoki autobusowe często prowokują kierowców do przekraczania prędkości, co zwiększa ryzyko wypadków.

Zagrożenia i wyzwania

Przeprowadzony audyt wykazał, że długość przejść dla pieszych oraz duże prędkości pojazdów to główne zagrożenia na tym skrzyżowaniu. Zachodnia część została szczególnie uznana za niebezpieczną, otrzymując ocenę 1 w pięciostopniowej skali bezpieczeństwa. Brak azylu dla pieszych oraz ograniczona widoczność, spowodowana postojem autobusów, to istotne problemy wpływające na bezpieczeństwo przechodniów.

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa

Aby zwiększyć bezpieczeństwo na skrzyżowaniu, władze miasta zdecydowały się na instalację sygnalizacji świetlnej. Takie rozwiązania są częścią szerszej strategii, która obejmuje zarówno instalację nowych, jak i modernizację istniejących sygnalizacji w całej Warszawie. Do tej pory zrealizowano już kilka takich projektów, a kolejne są w trakcie przygotowania.

Rozwiązania tymczasowe

Do czasu zakończenia prac nad nową sygnalizacją, miasto stosuje tymczasowe środki poprawiające bezpieczeństwo. Na przykład, wprowadzenie progów zwalniających, które już z powodzeniem działają na al. Niepodległości czy ul. Kijowskiej, skutecznie redukuje prędkość pojazdów i zwiększa bezpieczeństwo pieszych.

Poprawa dostępności i komfortu

Instalacja sygnalizacji świetlnej nie tylko poprawi bezpieczeństwo, ale także komfort użytkowania przejść dla pieszych. Przykłady takich rozwiązań można znaleźć na skrzyżowaniu ulic Puławskiej z Jagielską i Drumli, gdzie sygnalizacja umożliwiła stworzenie nowego przejścia. Podobnie na ul. Wołoskiej, gdzie sygnalizacja zastąpiła niepraktyczne kładki, ułatwiając pieszym przemieszczanie się po mieście.

Źródło: Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie