Rok 2023 to wyjątkowy czas dla GE Aerospace, które obchodzi dwie ważne rocznice podkreślające jego osiągnięcia. Z dumą firma świętuje 25-lecie istnienia swojego Centrum Inżynieryjnego w Warszawie oraz 40-lecie produkcji silnika F110, uznawanego za jeden z najważniejszych napędów w lotnictwie wojskowym.
Ćwierć wieku innowacji w warszawskim centrum inżynieryjnym
Znajdujące się w sercu Warszawy Centrum Inżynieryjne GE Aerospace stanowi filar działalności firmy w Europie. Umiejscowione na terenie Instytutu Lotnictwa i w sąsiedztwie lotniska im. Fryderyka Chopina, od 25 lat jest źródłem nowatorskich rozwiązań w dziedzinie napędów lotniczych.
Centrum to zatrudnia czołowych polskich inżynierów, którzy pracują nad zaawansowanymi technologiami w 12 budynkach z 8 zaawansowanymi laboratoriami, rozciągającymi się na powierzchni niemal 33 000 stóp kwadratowych. Dzięki nim projektowane i testowane są najnowsze rozwiązania w branży lotniczej.
Obecność GE Aerospace w Polsce nie ogranicza się jedynie do Warszawy. Firma działa w sześciu różnych lokalizacjach w kraju, zatrudniając ponad 2000 pracowników i inwestując ponad 700 milionów dolarów. Co roku przeznacza ponad 50 milionów dolarów na badania i rozwój, co podkreśla jej zaangażowanie w innowacje.
Współpraca z Polską i nowe zamówienia na silniki T700
GE Aerospace umacnia swoją pozycję na polskim rynku dzięki zamówieniu na 210 silników T700, które zasilą 96 śmigłowców Boeing AH-64E Apache Guardian dla polskich sił zbrojnych. Silniki T700 są cenione za swoją niezawodność i efektywność, co czyni je idealnym wyborem dla średniej wielkości śmigłowców.
Rozwijająca się współpraca z Polską obejmuje również inne modele, takie jak myśliwce FA-50 wyposażone w silniki F404 oraz śmigłowce z napędem T700 i CT7. Na mocy umowy z Ministerstwem Obrony Narodowej RP, serwisowanie silników T700 i CT7 przejmą Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 S.A., a Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie zapewni szkolenie techników i personelu wojskowego, wzmacniając lokalne możliwości serwisowe i edukacyjne.
Czterdziestoletni sukces silnika F110
Silnik F110, który od 40 lat napędza wiele myśliwców, wciąż cieszy się uznaniem na całym świecie. Od jego debiutu w 1984 roku, ten model przeszedł liczne udoskonalenia, które dostosowały go do współczesnych standardów.
F110 jest używany w samolotach takich jak F-15 i F-16, a jego popularność wzrosła dzięki nowym zamówieniom na samoloty Boeing F-15EX Eagle II, które są wyposażone wyłącznie w ten silnik. Wprowadzone modernizacje sprawiły, że 92% komponentów silnika F110 zostało zmienionych, co zwiększyło jego wydajność i trwałość.
Poprzez program przedłużenia żywotności oraz zaawansowane technologie chłodzenia, silnik zyskał wyjątkową sprawność w trudnych warunkach. Osiągnięto również wiodący w branży standard czasu pracy na skrzydle, wynoszący 750 godzin, a większość czynności konserwacyjnych można teraz przeprowadzać bez demontażu silnika, co znacząco zwiększa jego gotowość bojową.
GE Aerospace nie zaprzestaje rozwoju i produkcji silnika F110, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na niezawodne i ekonomiczne rozwiązania napędowe dla nowoczesnych sił zbrojnych.
Osiągnięcia te nie tylko podkreślają zaangażowanie GE Aerospace w rozwój technologii lotniczych, ale także wzmacniają relacje z Polską, tworząc solidną podstawę dla przyszłej współpracy i innowacji w zakresie napędów lotniczych.