Polskie Linie Kolejowe SA (PLK) rozpoczęły nowy projekt, który ma na celu usprawnienie ruchu kolejowego na Dworcu Centralnym w Warszawie. W ramach tej inwestycji, której koszt wynosi około 8 milionów złotych brutto, zaplanowano budowę tak zwanego trapezu rozjazdowego. Prace mają odbywać się w dniach od 8 do 16 listopada bieżącego roku. Projekt ten jest kluczowy w kontekście przygotowań do modernizacji stacji Warszawa Wschodnia, która wymusi czasowe zamknięcie niektórych torów na trasie między Warszawą Centralną a Warszawą Wschodnią.

Znaczenie trapezu rozjazdowego

Trapez rozjazdowy to rozwiązanie techniczne, które polega na instalacji dodatkowych rozjazdów, co pozwala na znaczne zwiększenie możliwości manewrowych na stacji. Wprowadzenie czterech nowych rozjazdów umożliwi efektywniejsze zarządzanie ruchem pociągów, co jest szczególnie ważne w kontekście planowanej modernizacji stacji Warszawa Wschodnia. Dzięki temu rozwiązaniu, liczba dostępnych torów do manewrów i przejazdów wzrośnie, co bezpośrednio wpłynie na poprawę przepustowości stacji.

Inwestycja obejmuje również instalację nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym (srk), które są niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa podczas prowadzenia ruchu pociągów. Te zaawansowane technologie pozwolą na bardziej efektywne zarządzanie ruchem i zwiększenie bezpieczeństwa na stacji.

Zmiany tras pociągów w trakcie robót

W czasie trwania prac budowlanych, PLK planują tymczasowe zmiany w organizacji ruchu pociągów. Z uwagi na roboty, pociągi nie będą się zatrzymywać na stacji Warszawa Centralna. Niektóre połączenia zostaną przekierowane przez alternatywne stacje, takie jak Warszawa Gdańska i Warszawa Śródmieście. Dotyczy to między innymi pociągów Intercity kursujących z i do takich miast jak Białystok, Lublin, Poznań, Bydgoszcz, Gdynia czy Olsztyn.

Pociągi przybywające ze strony zachodniej będą kończyć bieg na stacji Warszawa Główna. Zmiana ta dotyczy składów Polregio, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz Szybkiej Kolei Miejskiej (linia S3) z i do Warszawy Lotniska Chopina, Żyrardowa, Skierniewic oraz Płocka. Natomiast pociągi przybywające od wschodu będą kończyć trasę na stacji Warszawa Wschodnia. Zmiany obejmują połączenia Kolei Mazowieckich oraz SKM z różnych kierunków.

Modernizacja przystanku Warszawa Włochy

Równolegle z pracami na Dworcu Centralnym, PLK planują wymianę zużytych rozjazdów na przystanku Warszawa Włochy. Ta część inwestycji zostanie przeprowadzona w ramach zaplanowanych zamknięć torów. Całość jest finansowana z budżetu państwa i stanowi element przygotowań do większych prac modernizacyjnych w warszawskim węźle kolejowym.

Podjęte działania mają na celu nie tylko zwiększenie przepustowości stacji, ale także poprawę jakości i bezpieczeństwa podróży. Dzięki inwestycjom takim jak budowa trapezu rozjazdowego, PLK przygotowuje się do przyszłych wyzwań związanych z modernizacją kluczowych odcinków infrastruktury kolejowej w stolicy.