Port lotniczy w Radomiu staje się coraz bardziej istotnym punktem na mapie polskich lotnisk. Łukasz Chaberski, prezes Polskich Portów Lotniczych, dostrzega w tym miejscu potencjał przyciągnięcia nowych pasażerów. W sytuacji wzrastającego rynku lotniczego oraz ograniczeń większych portów, Radom może odegrać kluczową rolę. Istnieje możliwość wprowadzenia administracyjnych regulacji, które mogą sprzyjać jego rozwojowi.

Analiza kosztów i prognoz finansowych

Przedsięwzięcie budowy lotniska w Radomiu wiązało się z wydatkiem przekraczającym 800 milionów złotych. Mimo tej inwestycji, według raportu Polskich Portów Lotniczych, rentowność może być osiągnięta dopiero w 2032 roku. Najwyższa Izba Kontroli skrytykowała decyzję o budowie, wskazując na brak solidnych podstaw ekonomicznych. Niemniej jednak, prezes Chaberski zapewnia, że nie ma planów rezygnacji z projektu.

Wyzwania w pozyskiwaniu pasażerów

Od kwietnia 2023 roku do lipca 2025 roku, lotnisko w Radomiu obsłużyło tylko 266 tysięcy pasażerów, co jest wynikiem dużo niższym w porównaniu z pobliskim Modlinem. Mimo to, Polskie Porty Lotnicze podejmują działania mające na celu zwiększenie atrakcyjności tego portu. Łukasz Chaberski podkreśla, że konieczne są kroki, które przyciągną większą liczbę podróżnych.

Założenia i różnice w regionach

Według raportu NIK, założenia dotyczące liczby pasażerów były błędne. Wskazano, że popyt na loty w Warszawie różni się znacząco od tego w Modlinie czy Radomiu. Większość regionalnych lotnisk w Polsce jest deficytowa. Aby stały się rentowne, muszą obsługiwać około 1,5 miliona pasażerów rocznie.

Wpływ finansowy i znaczenie regionalne

W 2024 roku lotnisko w Radomiu odnotowało stratę na poziomie blisko 47 milionów złotych, co przekłada się na 415 złotych straty na każdego pasażera. Mimo to, raport Polskich Portów Lotniczych podkreśla wpływ portu na lokalną gospodarkę. W latach 2018-2024 z podatku CIT wygenerowano 773 miliony złotych.

Plany rozwoju i przyszłość

Łukasz Chaberski zaprezentował kilka strategii na zwiększenie liczby pasażerów w Radomiu. Jednym z rozważanych rozwiązań jest administracyjny podział ruchu lotniczego. Potrzebna jest dokładna analiza oraz możliwość przekierowania części ruchu do Radomia, szczególnie gdy Lotnisko Chopina osiągnie maksymalną przepustowość.

Perspektywy dla radomskiego lotniska

Dynamiczny rozwój polskiego rynku lotniczego może stanowić szansę dla lotniska w Radomiu. Łukasz Chaberski jest zdania, że odpowiednie zarządzanie i dostosowanie się do rynkowych zmian mogą przynieść sukces.

Podsumowując, choć lotnisko w Radomiu boryka się z trudnościami finansowymi i wyzwaniami związanymi z przyciąganiem pasażerów, jego potencjał jest znaczący. Odpowiednie zarządzanie oraz adaptacja do warunków rynkowych mogą przekształcić te wyzwania w możliwości rozwoju i sukcesu na polskiej mapie lotniskowej.