Polskie Koleje Państwowe ogłosiły długo oczekiwany przetarg dotyczący kompleksowej modernizacji stacji Warszawa Wschodnia. Inwestycja ta obejmie także modernizację linii średnicowej oraz sąsiednich odcinków, sięgając aż do ulicy Wybrzeże Szczecińskie. Planowane prace zakładają zarówno rozbiórkę istniejących struktur, jak i budowę nowych obiektów inżynieryjnych oraz kubaturowych.

Zakres prac modernizacyjnych

W ramach planu przebudowy stacji Warszawa Wschodnia przewidziano gruntowną modernizację układu wiaduktów kolejowych. Obejmuje to obiekty zlokalizowane przy ulicach Siwca, Targowej oraz Zamoyskiego. Projekt zakłada także budowę nowego wiaduktu na liniach kolejowych nr 448, w okolicach kilometrów 4,52 i 4,50, wraz z towarzyszącą ścianą oporową. Ponadto, przejazd drogowo-kolejowy przy ulicy Chodakowskiej zostanie zlikwidowany, aby zrobić miejsce dla nowego przejścia pieszo-rowerowego pod torami.

Rozbudowa przystanku Warszawa Stadion

Jednym z kluczowych elementów modernizacji będzie rozbudowa przystanku Warszawa Stadion, gdzie pojawi się dodatkowy peron z zadaszeniem. Nowoczesne wyposażenie obejmie elementy małej architektury oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Podziemne przejście połączy nowo powstałe perony ze stacją metra Stadion Narodowy, ułatwiając dostęp za pomocą schodów stałych, ruchomych i wind.

Przebudowa stacji Warszawa Wschodnia

Najbardziej intensywne prace przewidziano na samej stacji Warszawa Wschodnia. Obejmą one rozbiórkę, budowę oraz przebudowę peronów, zadaszeń i wind, a także przejść podziemnych – zachodniego, środkowego i wschodniego. Dodatkowo, planowana jest budowa tunelu technicznego na poziomie -2 oraz łącznika prowadzącego do projektowanej ulicy Tysiąclecia. Budynki dworcowe również zostaną częściowo zmodernizowane i rozebrane, aby dostosować je do nowego układu komunikacyjnego.

Dostosowanie infrastruktury do obsługi taboru

Długości składów pociągów będą dostosowane do obsługiwanych tras: 400 metrów dla dalekobieżnych i 300 metrów dla podmiejskich. Przebudowane zostanie również zaplecze techniczno-socjalne, w tym powstanie nowoczesny budynek z Lokalnym Centrum Sterowania, garaż, hala odstawcza oraz magazyn.

Budowa nowych połączeń kolejowych

Plan zakłada również budowę estakady łączącej linię kolejową nr 7 z linią nr 9 oraz konstrukcję tunelu drogowego wzdłuż przyszłej ulicy Tysiąclecia. Celem całego przedsięwzięcia jest dostosowanie infrastruktury do obowiązujących standardów eksploatacyjnych i użytkowych, zgodnych z wymaganiami TSI. Po zakończeniu modernizacji możliwe będzie prowadzenie ruchu pasażerskiego z prędkością do 120 km/h, a niektóre odcinki będą poddane analizie pod kątem zwiększenia tej prędkości. Linia zostanie przygotowana do obsługi taboru o maksymalnym nacisku 22,5 tony na oś.

Finansowanie i terminy realizacji

Zakończenie projektu planowane jest na rok 2029, a jego szacunkowy koszt wynosi 4,48 miliarda złotych. Finansowanie pochodzić ma z programu Fundusze Europejskie dla Infrastruktury, Klimatu, Środowiska na lata 2021–2027 (FEnIKS). PKP Polskie Linie Kolejowe przyjmują oferty do 23 października 2025 roku, dopuszczając jedynie wykonawców mających siedzibę w krajach UE, EOG, państwach objętych porozumieniem GPA (WTO) lub w krajach, które posiadają z UE umowę o wzajemnym dostępie do zamówień publicznych.