Warszawa przygotowuje się na znaczące wzmocnienie swojej floty autobusowej dzięki nowym pojazdom elektrycznym. Dwie wyselekcjonowane firmy, Solaris i Irizar, dostarczą miastu łącznie 85 ekologicznych autobusów. Solaris zajmie się dostawą zarówno 12-, jak i 18-metrowych pojazdów, natomiast firma Irizar dostarczy 10-metrowe modele. Choć przetarg obejmował zakup 90 autobusów, jedno z zadań dotyczące autonomicznych autobusów nie przyciągnęło żadnych ofert.

Podział zamówienia na zadania

Projekt zakupu nowych autobusów został podzielony na cztery odrębne zadania. W ramach dwóch z nich, dotyczących zakupu 25 dwunastometrowych oraz 50 osiemnastometrowych pojazdów, Solaris zaoferował najbardziej konkurencyjne ceny, co zaowocowało wyborem tej firmy jako dostawcy. Irizar z kolei zobowiązał się do dostarczenia 10 dziesięciometrowych autobusów. Wszystkie pojazdy będą niskopodłogowe i wyposażone w systemy ładowania wtyczkowego.

Harmonogram dostaw

Warunki przetargu przewidują różny czas realizacji dla poszczególnych zadań, który wynosi od 17 do 20 miesięcy. To oznacza, że już na początku przyszłego roku warszawiacy będą mogli korzystać z nowych, ekologicznych przegubowych Solarisów. Umowa na te dostawy została podpisana w lutym bieżącego roku, co świadczy o dynamicznym podejściu miasta do modernizacji swojej floty.

Nowe autobusy elektryczne znacząco przyczynią się do poprawy jakości powietrza w stolicy oraz obniżenia poziomu hałasu, co jest kluczowe w kontekście dążenia do bardziej zrównoważonego transportu miejskiego. Oczekuje się, że inwestycja ta wpłynie pozytywnie na komfort podróżowania komunikacją miejską oraz zwiększy jej atrakcyjność dla mieszkańców.