Władze Warszawy planują znaczące wzmocnienie taboru komunikacji miejskiej, ogłaszając przetarg na zakup 120 innowacyjnych autobusów przegubowych. Oprócz codziennego przewozu mieszkańców, pojazdy te mają być gotowe do użycia w sytuacjach kryzysowych, takich jak ewakuacje. Zakup ma zostać zrealizowany do 2026 roku.

Przetarg na nowe autobusy

Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) w czwartek ogłosił przetarg na zakup 120 autobusów przegubowych, które będą mierzyć 18 metrów długości. Inwestycja została podzielona na dwie części po 60 pojazdów każda, z możliwością składania ofert na jedną lub obie części. Dodatkowo, istnieje opcja zamówienia uzupełniającego, które obejmuje 50 dodatkowych autobusów w każdej części.

Oferty można składać do 16 września, a nowe autobusy mają zacząć kursować po Warszawie między październikiem a grudniem 2026 roku.

Zaawansowane technologie dla komfortu pasażerów

Nowe autobusy będą wyposażone w szereg nowoczesnych udogodnień. Niskopodłogowe konstrukcje zapewnią łatwiejszy dostęp, a klimatyzacja i system informacji pasażerskiej zwiększą komfort podróży. Specjalne miejsca dla wózków oraz blokady alkoholowe dla kierowców to kolejne z planowanych rozwiązań.

Na dachach pojazdów zostaną zamontowane panele fotowoltaiczne, które pomogą w redukcji zużycia energii. Autobusy będą również wyposażone w przetwornice napięcia, co jeszcze bardziej zwiększy ich efektywność energetyczną.

Dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami

Z myślą o osobach z ograniczoną mobilnością, autobusy zostaną wyposażone w przyciski z napisami w alfabecie Braille’a. Pozwolą one informować kierowcę o potrzebie rozłożenia rampy dla wózków inwalidzkich oraz o konieczności tzw. przyklęku, czyli pochylenia pojazdu.

Funkcje ewakuacyjne i ratunkowe

Według rzecznika ZTM, Tomasza Kunerta, nowe autobusy będą mogły być używane do ewakuacji ludności w sytuacjach kryzysowych, takich jak klęski żywiołowe. Pojazdy będą przystosowane do przewozu osób leżących na noszach lub leżankach, z możliwością umieszczenia czterech takich miejsc w każdym autobusie. System mocowania noszy będzie prosty w obsłudze i nie będzie wymagał specjalistycznych narzędzi.

Napęd konwencjonalny jako najlepsze rozwiązanie

Autobusy będą napędzane silnikami spalinowymi na olej napędowy. Jak wyjaśnia Tomasz Kunert, konwencjonalny napęd jest najlepszym rozwiązaniem podczas sytuacji kryzysowych, kiedy mogą wystąpić trudności w dostępie do surowców energetycznych.

Rola zakupu w systemie ochrony ludności

Zakup nowych autobusów wpisuje się w strategię budowy systemu ochrony ludności i obrony cywilnej w Warszawie. ZTM planuje ubiegać się o dofinansowanie z rządowego Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026. Po zakupie, pojazdy zostaną przekazane do eksploatacji Miejskim Zakładom Autobusowym.