Decyzja o wyborze firmy, która opracuje dokumentację dla trasy tramwajowej prowadzącej na Gocław, została ostatecznie zatwierdzona. Żaden z uczestników przetargu nie zdecydował się na złożenie odwołania, co oznacza, że jeszcze w sierpniu zostanie podpisana odpowiednia umowa. Przedstawiciele Tramwajów Warszawskich szacują, że przetarg na faktyczne prace budowlane może zostać ogłoszony w ciągu dwóch lat.
Przygotowania do rozpoczęcia projektu
Pod koniec lipca Tramwaje Warszawskie ogłosiły wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji wykonawczej oraz uzyskanie zgód i pozwoleń koniecznych do rozpoczęcia budowy nowej trasy tramwajowej na Gocław. W terminach przewidzianych prawem nikt nie złożył odwołania, co sprawia, że wybór stał się ostateczny. Dokumentacja zostanie przygotowana przez firmę Databout, której oferta wyniosła nieco ponad dziewięć milionów złotych brutto i mieściła się w założonym budżecie. Tramwaje Warszawskie informują, że po dopełnieniu formalności umowa zostanie podpisana w sierpniu.
Harmonogram i finansowanie
Zgodnie z przyjętym przez Tramwaje Warszawskie harmonogramem, do 2027 roku planowane jest uzyskanie wszelkich niezbędnych dokumentów i decyzji pozwalających na rozpoczęcie prac budowlanych. Po zabezpieczeniu niezbędnych środków finansowych, możliwe będzie ogłoszenie przetargu na budowę nowej trasy tramwajowej.
Planowana trasa tramwajowa
Nowa trasa tramwajowa na Gocław rozpocznie się od istniejącej linii w alei Waszyngtona, w pobliżu Kanału Wystawowego. Tory będą prowadziły wzdłuż kanału, przechodząc wiaduktem nad aleją Stanów Zjednoczonych, a następnie przez rezerwę terenu Trasy Tysiąclecia. Tramwaj pojedzie dalej ulicą Bora-Komorowskiego do pętli tramwajowo-autobusowej Gocław, znajdującej się w rejonie Trasy Siekierkowskiej.
Infrastruktura i zielone torowiska
W ramach projektu powstanie sześć zespołów przystankowych z 14 nowymi platformami. Dodatkowo, przewidziano budowę mostu tramwajowo-pieszo-rowerowego nad Kanałem Wystawowym, trzech kładek pieszo-rowerowych oraz wiaduktu nad obniżoną do poziomu -1 aleją Stanów Zjednoczonych. Projekt zakłada także nasadzenie co najmniej 320 drzew, blisko 7000 krzewów oraz bylin. Zielone torowisko obejmie ponad dwa i pół kilometra z całkowitej długości czterech kilometrów nowej trasy.
Koordynacja z linią metra M3
Tramwaje Warszawskie współpracują z Metrem Warszawskim, które aktualnie projektuje linię M3. Punkt styku obu inwestycji znajdzie się na skrzyżowaniu ulicy gen. Fieldorfa 'Nila’ z ulicą gen. Bora-Komorowskiego. Ta współpraca ma zapewnić płynne połączenie obu środków transportu publicznego.
Wizualizacje planowanej trasy tramwajowej na Gocław pokazują nowoczesne podejście do miejskiego transportu, które stawia na integrację różnych form komunikacji i rozwój zielonej infrastruktury.