Początek przebudowy północnej części jezdni na alei Stanów Zjednoczonych zaplanowano na czwartek, 10 października. W kierunku centrum miasta autobusy będą teraz kursować po południowej stronie alei.
Aktualnie realizowany jest projekt związany z modernizacją wiaduktów Trasy Łazienkowskiej, które przechodzą nad ulicami Paryską i Bajońską. Prace obejmują także budowę ekranów akustycznych na odcinku alei Stanów Zjednoczonych od ulicy Bajońskiej do Międzynarodowej. Najpierw zdemontowany został północny wiadukt, a na jego miejscu wybudowano nowy obiekt. Następnie na nowym obiekcie ułożono pierwszą warstwę asfaltu, zbudowano krawężniki oraz montowano inne elementy wyposażenia. Prowadzono prace antykorozyjne i brukarskie. Wykonano także różne prace na dalszym odcinku, od Bajońskiej do Międzynarodowej, w tym przebudowę sieci gazowej, wodociągowej, energetycznej i telekomunikacyjnej, budowę kanalizacji deszczowej, modernizację oświetlenia oraz budowę ekranów akustycznych.
Podczas remontu stwierdzono, że głębsze warstwy obu jezdni alei Stanów Zjednoczonych są w złym stanie i wymagają całkowitej wymiany. W związku z tym została przygotowana nowa dokumentacja, która przewiduje odbudowę całej konstrukcji jezdni. Oryginalny plan przewidywał wymianę górnych warstw nawierzchni na głębokość około 15 cm, natomiast teraz prace będą prowadzone na głębokość około 1 m. Dzięki rozszerzeniu zakresu prac, droga nie będzie musiała być ponownie zamknięta w przyszłości, a nowa podbudowa zapewni większą trwałość i odporność na deformacje tzw. cichej nawierzchni, która pojawi się na jezdniach. Jednakże oznacza to dłuższe wyłączenie z ruchu północnej jezdni.
Została opracowana alternatywna dokumentacja dla północnej jezdni, co pozwoli wykonawcy przystąpić do dalszych prac. Dotychczas ruch samochodowy odbywał się w obu kierunkach południowej jezdni, natomiast autobusy kursowały północną jezdnią pomiędzy ulicą Międzynarodową a Saską. Teraz północna jezdnia zostanie zamknięta.
Jezdnia Trasy Łazienkowskiej w stronę centrum miasta, między Kanałem Wystawowym a budowanym wiaduktem nad ulicą Paryską, również zostanie całkowicie zamknięta. Autobusy publicznej komunikacji miejskiej będą kursować w kierunku Wisły południową jezdnią. Ruch będzie odbywał się tak jak dotychczas – jeden pas w kierunku centrum i dwa w przeciwnym kierunku, z czego jeden jest przeznaczony dla autobusów Warszawskiego Transportu Publicznego, taksówek, pojazdów MTON i motocykli.
Ulica Międzynarodowa nadal będzie połączona z aleją Stanów Zjednoczonych. Przewiduje się wprowadzenie zmian 9 października, około godziny 23:00. Autobusy będą kursować południową jezdnią od rana 10 października.
W pierwszej kolejności zostanie usunięta stara nawierzchnia północnej jezdni. Potem rozpoczną się prace przy wymianie jej konstrukcji. Prace obejmą również budowę dojazdów do nowego wiaduktu od strony mostu Łazienkowskiego oraz od strony ulicy Saskiej. Po ich zakończeniu i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie dla wiaduktu, możliwe będzie przełożenie ruchu na wiadukt północny i rozpoczęcie rozbiórki wiaduktu południowego.
Obecnie trwają prace nad przygotowaniem alternatywnego projektu dla południowej jezdni. Termin zakończenia inwestycji nie ulega zmianie – umowa jest ważna do czerwca 2025 roku. Opracowanie pełnego projektu, który obejmuje obie jezdnie, pozwoli określić ostateczną datę zakończenia budowy.
Wiadukty nad ulicami Paryską i Bajońską są częścią Trasy Łazienkowskiej i są w użytkowaniu od 1974 roku. Ze względu na ich zły stan techniczny wymagają one przebudowy. Na odcinku alei Stanów Zjednoczonych od ulicy Bajońskiej do Międzynarodowej zostaną wybudowane ekrany akustyczne, a nawierzchnia jezdni zostanie zastąpiona tzw. cichą nawierzchnią. Dodatkowo zostanie zamontowane nowe oświetlenie i wprowadzone zostaną zmiany w oznakowaniu, co uczyni drogę bezpieczniejszą. Wzdłuż alei Stanów Zjednoczonych posadzone zostaną drzewa, krzewy oraz liczne byliny i pnącza.
Firma WARBUD jest generalnym wykonawcą prac budowlanych. Projekt otrzymał dofinansowanie z budżetu państwa w kwocie 101 159 257,40 zł w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Przewidywana całkowita wartość prac to 106 483 428,84 zł.