Przychodzący poniedziałek to niezwykle istotny dzień dla dwóch kluczowych warszawskich dróg – Trasy W-Z oraz Trasy Łazienkowskiej. Z tej okazji, organizatorzy z Warszawskiego Transportu Publicznego i Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej zapowiadają specjalne wydarzenie w niedzielę, 21 lipca. Planują one zorganizować przejażdżki historycznymi pojazdami, które w przeszłości kursowały po tych trasach.

Budowane dekady temu, Trasa W-Z i Trasa Łazienkowska stanowią ważne fragmenty infrastruktury komunikacyjnej Warszawy. Stały się na tyle integralną częścią miasta, że trudno jest sobie wyobrazić codzienną komunikację bez ich obecności. Aby uczcić rocznicę ich powstania, 21 lipca zostaną uruchomione dwie specjalne linie: tramwajowa oznaczona literą „W-Z” oraz autobusowa oznaczona literą „Ł”.

Uroczystości rozpoczną się od przejażdżki historycznymi tramwajami, które wyjadą na ulice miasta w związku z 75. rocznicą otwarcia trasy tramwajowej przez most Śląsko-Dąbrowski i tunel pod Starym Miastem. Tramwaje te obsłużą specjalną trasę „W-Z”, która zaczyna się na pętli Ratuszowa-ZOO, a następnie przechodzi przez most Śląsko-Dąbrowski, aleję „Solidarności” i Wolską do Cmentarza Wolskiego. Na pokładzie pamiętających początki Trasy Wschód-Zachód wagonów, pasażerowie otrzymają pamiątkowe bilety od obecnych tam konduktorów.

Następnie, w 50 lat po otwarciu Trasy Łazienkowskiej, historyczne berliety, peerki i ikarusy ponownie pojawią się na tej trasie. Specjalna linia autobusowa „Ł” rozpocznie swoją trasę na rondzie Wiatraczna, a następnie przejedzie przez most Łazienkowski i aleję Armii Ludowej do Pomnika Lotnika. Podróż zarówno linią „W-Z”, jak i „Ł” jest całkowicie bezpłatna, a obsługę konduktorską zapewnią członkowie Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie.

Budowa Trasy W-Z była jednym z pierwszych znaczących projektów infrastrukturalnych realizowanych w Warszawie po II Wojnie Światowej. Stała się symbolem powojennej władzy komunistycznej, z tysiącami ludzi zaangażowanych w jej budowę. Rozpoczęcie budowy tej trasy zbiegło się z decyzją o budowie nowego mostu Śląsko-Dąbrowskiego na miejscu zniszczonego mostu Kierbedzia. Trasa W-Z została oficjalnie otwarta 22 lipca 1949 roku.

Z kolei prace nad budową Trasy Łazienkowskiej rozpoczęto w latach 60. XX wieku, jednak z powodów finansowych prace musiały być chwilowo wstrzymane. Budowa została wznowiona w 1971 roku i trwała przez trzy lata, a gotowa trasa oddana do użytku w lipcu 1974 roku.