Warszawa wyasygnuje dodatkową kwotę 108 milionów złotych na zakup terenów do budowy trasy tramwajowej w dzielnicy Gocław. Również na unowocześnianie istniejących szlaków tramwajowych zostanie przeznaczone kolejne 100 mln zł. Wszystko to jest możliwe dzięki zatwierdzeniu poprawki budżetowej, której autorem był prezydent miasta, Rafał Trzaskowski.

Dzięki zmianom w finansowaniu samorządów, w 2021 roku otrzymają one prawie 25 mld złotych na terenie całego kraju. Jest to korzystne dla stolicy, która dzięki dodatkowym funduszom będzie mogła zainwestować m.in. w Warszawski Transport Publiczny, rozbudowę trasy tramwajowej do Gocławia oraz najważniejsze prace remontowe na istniejących torach. Dodatkowo miasto planuje przekazać na te cele dodatkowe 208 mln zł. Jak podkreśla Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, transport szynowy jest nie tylko ekologiczny, ale i bezpieczny.

Projekt trasy tramwajowej do Gocławia, sfinansowany kwotą 108 mln zł, obejmuje zakup gruntów pod zaplanowaną trasą. Ma to na celu poprawę efektywności komunikacji szynowej w tym 60-tysięcznym osiedlu. Całkowita długość trasy wyniesie 3,6 km, z czego około 2,6 km będzie zielonym torowiskiem.

W ramach tego projektu, oprócz torów, powstaną także sześć zespołów przystankowych, most tramwajowy dla pieszych i rowerzystów oraz trzy kładki pieszo-rowerowe nad Kanałem Wystawowym. Ponadto na trasie zostanie zasadzono ponad 300 drzew i liczna zieleń niska.

Harmonogram przewiduje uzyskanie decyzji umożliwiających rozpoczęcie prac budowlanych w 2027 roku, natomiast ich zakończenie planowane jest na rok 2030. Po ukończeniu inwestycji podróż tramwajem całej trasy – od Gocławia do stacji metra Centrum – potrwa około 20 minut.

Dodatkowe 100 mln zł zostanie przeznaczone na prace naprawcze i modernizacyjne infrastruktury tramwajowej. Celem tych działań jest poprawa stanu technicznego torów, zwiększenie bezpieczeństwa oraz podniesienie komfortu podróży. Planowane prace obejmują wymianę zużytych elementów infrastruktury, dostosowanie parametrów tras do aktualnych standardów technicznych oraz poprawę przepustowości wybranych odcinków, a tam gdzie to możliwe – stworzenie zielonych torowisk.

Prace te mają być realizowane w latach 2026-2028, na ulicach takich jak: Grochowska, Grójecka, Wawelska, Al. Solidarności, Okopowa, Stawki, Wolska, Al. Jerozolimskie, Puławska i Wólczyńska.