Wisłostrada od lat dzieli Warszawę – nie chodzi tylko o ruch samochodowy, lecz także o dystans, jaki ta arteria wytwarza między mieszkańcami a Wisłą. Mimo że bulwary po lewej stronie rzeki tętnią życiem, sama trasa jest dla wielu z nas codziennym źródłem hałasu i przeszkodą podczas korzystania z miejskich terenów nad Wisłą.

Nowy impuls do zmian: radna ponownie podejmuje temat

Debata o zmianach na Wisłostradzie powraca regularnie, ale w ostatnich tygodniach nabrała tempa. Radna Marta Szczepańska skierowała do prezydenta Warszawy oficjalne pytanie o przyszłość tej drogi. Przypomniała o idei poprowadzenia Wisłostrady w tunelu – to rozwiązanie, na które liczy wielu mieszkańców i urbaniści. W ten sposób w centrum miasta mogłaby powstać szeroka, zielona przestrzeń spacerowa, łącząca Śródmieście wprost z brzegiem Wisły. Decyzja należy teraz do władz miasta – czy temat znowu trafi do zamrażarki, czy tym razem ruszy naprzód?

Dlaczego Wisłostrada przeszkadza mieszkańcom?

Wielu warszawiaków codziennie przekonuje się, jak uciążliwy potrafi być szum samochodów. Program Ochrony przed Hałasem na 2024 rok uznał Wisłostradę za jeden z najbardziej problematycznych odcinków w centrum miasta. Przy głównej arterii leżą nie tylko apartamentowce, ale też szpitale, przychodnie i popularne miejsca wypoczynku. Modernizacje bulwarów poprawiły nasz dostęp do Wisły, jednak odgłosy ruchu wciąż odbierają tym miejscom spokój. W planach są co prawda nowe kładki i ścieżki, ale bariera akustyczna pozostaje bez zmian.

Jak robią to inni? Podpatrujemy efekty zagranicznych inwestycji

Przykłady ze stolic Europy pokazują, że przeprowadzenie ruchliwej drogi pod ziemią to nie fantazja. W Madrycie kompleks Madrid Río całkowicie odmienił nadbrzeże, a Sztokholm i Praga także wykorzystały tunele, by wyciszyć i “ukryć” główne ulice. Dzięki temu zyskano nowe parki, ścieżki i przestrzenie do rekreacji. W Polsce dyskusja o zagłębieniu Wisłostrady dopiero się rozkręca, ale inspiracje są na wyciągnięcie ręki.

Ile kosztowałaby taka zmiana? Liczby i dylematy budżetowe

Entuzjazm mieszkańców studzą jednak realia finansowe. Szacuje się, że poprowadzenie Wisłostrady w tunelu to wydatek rzędu 3 miliardów złotych – dla miasta to suma trudna do wyobrażenia w najbliższych latach. Decydenci podkreślają, że priorytetem są obecnie inne inwestycje, przede wszystkim transport publiczny, edukacja i ochrona zdrowia. Mimo że projekt tunelu pojawia się w miejskich dokumentach i strategiach, nie ma na razie widoków na szybkie rozpoczęcie tej inwestycji.

Co dalej? Mieszkańcy czekają na konkrety

Warszawiacy mają pełne prawo domagać się, by o ich komfort i dostęp do rekreacji nad Wisłą zadbać w nowoczesny sposób. Inicjatywa radnej Szczepańskiej przypomina władzom, że temat Wisłostrady czeka na poważną debatę – nie tylko w gronie polityków czy ekspertów, ale także wśród lokalnej społeczności. Nadzieje są, ale na razie brakuje realnych decyzji i harmonogramu zmian. Nasza redakcja będzie śledzić rozwój wydarzeń i informować Was o wszelkich oficjalnych krokach w sprawie przyszłości Wisłostrady.