Pod patronatem Warszawskiego Rzecznika Praw Uczniowskich, odbyło się piąte spotkanie z cyklu Warszawskiej Debaty o Prawach Uczniowskich. W wydarzeniu, które miało miejsce wczoraj, uczestniczyli przedstawiciele warszawskiej społeczności edukacyjnej, eksperci oraz uczniowie szkół zawodowych. Zadaniem tego spotkania było umocnienie samorządności uczniowskiej w tych placówkach.
W stolicy Polski funkcjonuje 47 techników miejskich i 31 szkół branżowych I stopnia, które są miejscem edukacji dla ponad 28 tysięcy młodych osób. Te placówki przygotowują przyszłych pracowników do podjęcia pracy w aż 79 różnych zawodach – od usług po handel i ekonomię, a także w dziedzinie nowych technologii, motoryzacji czy multimediów i fotografii.
Prywatizujemy obecnie na zapewnieniu młodym ludziom jak najlepszego przygotowania do wejścia na rynek pracy oraz na systematycznym rozwoju miejskiej oferty edukacyjnej. Jednym z elementów tej strategii jest współpraca szkół zawodowych z przyszłymi pracodawcami, w tym z miejskimi firmami. W październiku otworzyliśmy w nowym budynku przy ul. Złotej 60 Centrum Doradztwa Zawodowego – podkreśliła zastępczyni prezydenta m.st. Warszawy, Renata Kaznowska, podczas debaty.
Podczas debaty, Beata Michalec, przewodnicząca Komisji Edukacji Rady m.st. Warszawy, podkreśliła znaczenie rzeczników praw uczniów jako reprezentantów młodych ludzi w szkole. Zgodnie z jej słowami, rzecznicy są niezbędni w demokratycznym systemie edukacyjnym i powinni być obecni we wszystkich placówkach.
Podczas wydarzenia swoje doświadczenia podzielili również przedstawiciele Fundacji Civis Polonus, kładąc nacisk na rolę samorządności uczniowskiej w procesie edukacji. Spotkanie współorganizowało Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Warszawski Rzecznik Praw Uczniowskich, Damian Jaworek, został powołany przez prezydenta Rafała Trzaskowskiego w 2022 roku po wniosku ponad 70% uczniów biorących udział w badaniu Młodzieżowej Rady m.st. Warszawy. Jego zadaniem jest dbanie o dobrostan i prawa uczniów warszawskich szkół, zapobieganie dyskryminacji, a także interweniowanie w przypadku łamania praw uczniów. Damian Jaworek podkreśla, że prawa uczniowskie są prawami człowieka w szkole.
W roku szkolnym 2023/2024 Rzecznik spotkał się z ponad 3 tysiącami uczniów i uczennic oraz odbył ponad 20 spotkań w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Najczęściej zgłaszane przez uczniów problemy (ponad 30% zgłoszeń) dotyczyły systemu oceniania. Dalsze zgłoszenia dotyczyły między innymi dyskryminacji (18%) oraz przemocy rówieśniczej i niesprawiedliwego traktowania przez nauczycieli (niemal co piąte zgłoszenie).
Warszawski Rzecznik Praw Uczniowskich prowadzi również różne projekty edukacyjne i współpracuje z organizacjami pozarządowymi, Młodzieżową Radą m.st. Warszawy, radami dzielnic oraz rzecznikami praw uczniowskich z innych miast. Zaprasza on również uczniów i ich rodziców na dyżury, które odbywają się w każdy czwartek w godzinach 16-18 w siedzibie Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych przy ul. Starej 4.