Kontrakt na projektowanie oraz przebudowę części trasy S7 na północy od stolicy Polski został oficjalnie podpisany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz odpowiedniego wykonawcę – taką wiadomość przekazało w ostatni piątek Ministerstwo Infrastruktury. Szczególnie dotyczy to odcinka łączącego Czosnów z Kiełpinem, który ma zostać dostosowany do standardów drogi ekspresowej.
Aktualna droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu na każdym torze zostanie zastąpiona przez ekspresówkę S7 o długości 9 km, wyposażoną w trzy pasy ruchu na każdej jezdni. Projekt przewiduje również budowę trzech węzłów drogowych: Czosnów, Palmiry i Sadowa. Dodatkowo powstanie system dróg równoległych do głównej trasy, służących obsłudze ruchu lokalnego. Prace obejmują instalację urządzeń zabezpieczających środowisko i zapewniających bezpieczeństwo na drodze.
„Inwestycja w budowę drogi ekspresowej S7 na północ od Warszawy to długo oczekiwane przedsięwzięcie dla mieszkańców stolicy, jak również okolicznych Łomianek. Umowa na projekt i realizację nowej, bezpiecznej i funkcjonalnej trasy to znaczący krok ku spełnieniu tego zamierzenia” – zaznaczył wiceminister infrastruktury, Rafał Weber.
Projekt przebudowy drogi S7 zostanie wykonany przez konsorcjum firm: Fabe Polska (lider konsorcjum), SP Sine Midas Stroy Kazachstan oraz Yörük Yapi Inşaat Turcja. Całościowa wartość zadania wynosi około 536 milionów złotych, a czas na jego realizację to 36 miesięcy od momentu podpisania umowy. Okresy zimowe nie są uwzględniane w harmonogramie prac. Jak donosi resort, jeżeli proces projektowania i budowy przebiegnie bez przeszkód, kierowcy będą mogli skorzystać z nowej trasy już wiosną 2027 roku.
Kierowcy podróżujący na północ od Warszawy mają obecnie do dyspozycji 275 km drogi ekspresowej S7 prowadzącej od węzła Gdańsk Południe do Płońska. Dodatkowych 57 km trasy prowadzącej do Warszawy jest obecnie w trakcie budowy na odcinku Płońsk-Czosnów. Ten 35-kilometrowy odcinek S7 zostanie udostępniony w 2025 roku. A w październiku 2023 roku, GDDKiA rozpoczęła przetarg na projektowanie ostatniego odcinka północnego wlotu do Warszawy, czyli ok. 12,9 km nowego przebiegu drogi ekspresowej między Kiełpinem a Trasą Armii Krajowej (S8) w stolicy.