Droga ekspresowa S17, kluczowy element infrastruktury drogowej Polski, nie tylko poprawi łączność między centralną Polską a Ukrainą, ale także przyczyni się do modernizacji krajowej sieci transportowej.
Kontrowersje wokół Wschodniej Obwodnicy Warszawy
Wschodnia Obwodnica Warszawy, planowana od czasów PRL, budzi od lat wiele emocji. Kolejne koncepcje tej trasy były dyskutowane, ale żadna nie została zrealizowana. Jeden z głównych problemów dotyczy przebiegu obwodnicy i jej oddziaływania na lokalne środowisko.
W 2015 roku zapadła decyzja o budowie obwodnicy na nasypie przebiegającym przez Wesołą, choć wcześniej rozważano również opcję tunelu. Mimo licznych protestów społecznych i sprzeciwu władz miasta, ostateczna decyzja zapadła w 2018 roku. Wariant ten, nazywany zielonym, wzbudza kontrowersje ze względu na potencjalne zagrożenia dla środowiska i zasobów wody.
Zalety i wady tunelu jako alternatywy
Chociaż budowa tunelu pod Wesołą jest droższa i bardziej czasochłonna, cieszy się poparciem zarówno lokalnych władz, jak i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Tunel stanowiłby rozwiązanie, które minimalizuje negatywny wpływ inwestycji na mieszkańców oraz środowisko. Po zmianie planów w marcu 2025 roku na korzyść tunelu, projekt ten spotkał się z pozytywnym odbiorem ze strony społeczności lokalnej.
Bezprecedensowym przykładem sukcesu tego rodzaju przedsięwzięcia jest tunel pod Ursynowem, który został otwarty w grudniu 2021 roku. Mimo że szczegóły dotyczące długości nowego tunelu nie są jeszcze znane, przewiduje się, że będzie to jedno z największych tego typu przedsięwzięć w Warszawie.
Przyszłość projektu tunelu pod Wesołą
Od lat mieszkańcy Wesołej i sąsiednich rejonów domagają się realizacji tunelu, który miałby zniwelować negatywne skutki nasypowej wersji obwodnicy. Chociaż atmosfera wokół projektu jest pozytywna, ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła. Rząd planuje uwzględnienie tunelu w studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym.
Przetarg na zaprojektowanie tunelu ma wystartować w połowie 2025 roku. W procesie projektowym będą mogli uczestniczyć mieszkańcy, którzy zostaną zaproszeni do udziału w konsultacjach i spotkaniach, co ma zapewnić uwzględnienie ich opinii przy wyborze ostatecznego przebiegu trasy.
Rola drogi S17 w rozwoju Polski
Droga ekspresowa S17, będąca częścią większego planu rozwoju infrastrukturalnego, ma na celu poprawę połączeń między centralną Polską a Ukrainą. Obecnie łączy Warszawę z Lublinem, a planuje się jej przedłużenie do 320 km, aż do granicy w Hrebennem.
Realizacja kolejnych odcinków S17, których budowa ma ruszyć w 2025 roku po uzyskaniu zgody Wojewody Lubelskiego, ma istotne znaczenie dla dalszej modernizacji krajowej sieci drogowej. Przygotowania do przetargów na projektowanie nowych odcinków są już w toku, co ma na celu przyspieszenie prac nad rozbudową tej istotnej trasy.