Ogłoszono wybór firmy, która zajmie się przygotowaniem dokumentacji projektowej dla nowej trasy tramwajowej mającej połączyć ulicę Kasprzaka z Dworcem Zachodnim w Warszawie. Zwycięzcą przetargu została firma Databout, oferująca swoje usługi za kwotę około 14,4 miliona złotych brutto. Teraz oczekuje się na formalne zatwierdzenie tego wyboru. Planowana długość trasy wynosi około 1,4 km, z czego 0,9 km będzie przebiegać pod ziemią. Tory tramwajowe zostaną poprowadzone przez istniejący tunel pod stacją kolejową oraz nowo zaprojektowany tunel wzdłuż ulic Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Połączenie z ulicą Kasprzaka ma być zlokalizowane w pobliżu przystanku Szpital Wolski.

Analiza możliwych rozwiązań trasy

Pierwszym zadaniem dla projektanta będzie stworzenie trzech różnych wariantów przebiegu trasy. Każdy z nich różnić się będzie miejscem zakończenia odcinka podziemnego oraz lokalizacją rampy wyjazdowej, która może być zlokalizowana przy ulicach Prądzyńskiego lub Krzyżanowskiego. Dodatkowo, różnice mogą dotyczyć sposobu włączenia trasy przy ulicy Kasprzaka. Projekt podzielony jest na dwa główne zadania: pierwszy to odcinek od ulicy Kasprzaka do stacji Warszawa Zachodnia, a drugi dotyczy wyposażenia tunelu tramwajowego pod tą stacją oraz budowy podziemnego zespołu przystankowego przy peronie 9.

Strategia realizacji inwestycji

Podział projektu na dwa zadania pozwala na elastyczne zarządzanie inwestycją w zależności od dostępnych funduszy. Może to obejmować zarówno etap projektowania, zdobywanie niezbędnych decyzji administracyjnych, jak i późniejszą budowę. Projektant będzie odpowiedzialny za przygotowanie projektu budowlanego, projektów wykonawczych oraz dokumentacji przetargowej. Kluczowym zadaniem będzie także uzyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych oraz innych niezbędnych zezwoleń, które umożliwią rozpoczęcie i realizację prac budowlanych.

Planowanie i harmonogram

Pełna dokumentacja, w tym decyzja środowiskowa oraz uzgodnienia, ma zostać dostarczona w ciągu 43 miesięcy od podpisania umowy. Budowa samej trasy jest wstępnie planowana na okres po 2030 roku, jednakże jej harmonogram może być modyfikowany w zależności od dostępności środków finansowych. Nowa trasa tramwajowa ma stanowić część większego projektu połączeń tramwajowych wokół miasta, co ułatwi przemieszczanie się między dzielnicami bez konieczności przejazdu przez centrum. Szczególnie poprawi dojazd z Woli do Dworca Zachodniego, który zyskuje na znaczeniu jako kluczowy punkt przesiadkowy.

Źródło: facebook.com/tramwaje.warszawa