Warszawa przygotowuje się do wprowadzenia nowej linii tramwajowej, która ma zrewolucjonizować transport na Zielonej Białołęce. Projekt ten, zarządzany przez Tramwaje Warszawskie, zapowiada istotne ulepszenia w komunikacji miejskiej, wprowadzając trasę, która nie pokrywa się z istniejącymi liniami autobusowymi. Decyzja ta jest podyktowana zarówno troską o środowisko, jak i chęcią szybkiej realizacji projektu.

Planowana trasa tramwajowa: kluczowe etapy

W ubiegłym roku we wrześniu podpisano kontrakt o wartości ponad 25 milionów złotych brutto na zaprojektowanie nowej linii tramwajowej. Kontrakt ten został przyznany firmie Voessing Polska, która opracowała kilka propozycji tras, spośród których wybrano tę najbardziej optymalną.

Decyzja o przebiegu trasy

Wybrana trasa została postanowiona z myślą o minimalnym wpływie na środowisko oraz uniezależnieniu od istniejącej infrastruktury autobusowej. Trasa o długości prawie 6,5 km rozpoczyna się na Targówku i łączy się z istniejącą siecią tramwajową przy skrzyżowaniu ulic Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej. Następnie biegnie przez ulice św. Wincentego i Głębocką, obejmując estakadę nad trasą S8, aż do pętli przy Szkole Podstawowej nr 112 na ulicy Zaułek.

Efektywne połączenie transportowe

Projektowana linia tramwajowa umożliwi szybkie połączenie Zielonej Białołęki ze stacją metra Kondratowicza. Tramwaje będą kursować z częstotliwością co 2-3 minuty, a podróż do stacji metra ma zajmować około 15 minut. Podróż do Dworca Wileńskiego ma zająć około 30 minut.

Dodatkowe inwestycje

Oprócz budowy linii tramwajowej, projekt obejmuje także powstanie drogi z ścieżką rowerową, biegnącej od ronda Małej Brzozy do skrzyżowania ulic Berensona i Kąty Grodziskie. Nowa droga poprawi integrację transportu miejskiego i przyspieszy proces uzyskiwania potrzebnych pozwoleń budowlanych.

Harmonogram realizacji projektu

Przetarg na wybór wykonawcy planowany jest na 2027 rok, z planami rozpoczęcia budowy w latach 2028-2030 po zabezpieczeniu środków. Mimo że koncepcja budowy tej linii sięga 2016 roku, realizacja była opóźniona przez trwające trzy lata oczekiwanie na decyzję środowiskową.

Nowa linia tramwajowa to nie tylko krok naprzód w usprawnieniu transportu publicznego, ale również element szerszego planu długoterminowego rozwoju infrastruktury transportowej w Warszawie.