Po wielu latach oczekiwania na polskie tory wkracza prywatny przewoźnik z Czech, RegioJet, uruchamiając pierwsze komercyjne połączenia dalekobieżne między Warszawą a Krakowem. Ta długo wyczekiwana inicjatywa ma rozpocząć się 18 września, co czyni RegioJet pionierem w tym zakresie. Co ciekawe, mimo że inny czeski przewoźnik, Leo Express, planuje wejść na tę samą trasę dopiero w marcu 2026 roku, sprzedaż biletów już ruszyła, wyprzedzając nieco nowego konkurenta.
Nowe połączenia i przyszłe plany
RegioJet nie zamierza poprzestać na jednym kierunku. Zapowiedziano, że już w grudniu oferta przewozowa zostanie rozszerzona o trasy takie jak Warszawa – Poznań, Kraków – Warszawa – Gdynia oraz Warszawa – Ostrawa – Praga/Wiedeń. Choć dokładne szczegóły dotyczące „pełnej obsługi” planowanej na przyszły rok nie są jeszcze znane, przewoźnik planuje dynamiczny rozwój swojej obecności w Polsce.
Dotychczasowe działania i konkurencja
Przed wejściem na polski rynek, RegioJet oferował jedynie tranzytowe połączenia z Pragi do Przemyśla, które nie były dostępne dla podróżnych krajowych. Tymczasem Leo Express, kontrolowany przez hiszpańskie koleje państwowe Renfe, również ma zamiar wejść na polski rynek, choć nastąpi to później. Mimo to, sprzedaż biletów już trwa, co wskazuje na dużą determinację przewoźnika w zdobyciu klientów.
Ceny i dostępność biletów
Sprzedaż biletów na połączenia RegioJet rozpoczęła się zaledwie tydzień przed inauguracją nowych tras. Ceny zaczynają się od 49 zł, co odpowiada najtańszym biletom na Pendolino, choć te ostatnie są coraz trudniej dostępne. Bilety w klasie Standard kosztują 59 zł, a w klasie Relax 69 zł. Co ciekawe, wszystkie miejsca w klasie Business zostały już wyprzedane.
Warunki podróży i specyfika pociągów
Pociągi RegioJet będą kursować w składzie ośmiu wagonów, z różnymi klasami podróży. W klasie Standard podróżni mają do wyboru wagony z przedziałami oraz nowoczesne wagony bezprzedziałowe. Podróż między Krakowem a Warszawą zajmie 3 godziny i 5 minut, co wynika z tymczasowego kursowania pociągów w trybie ad hoc.
Perspektywy i wyzwania
Pojawienie się konkurencji na polskim rynku kolejowym może przynieść wiele korzyści, ale również stanowić wyzwanie dla PKP Intercity. Konkurencja może bowiem przyczynić się do poprawy jakości usług oraz zwiększenia dostępności połączeń, co jest szczególnie istotne w obliczu rosnącego popytu. W Czechach liberalizacja rynku kolejowego przyniosła pozytywne efekty, choć wiązała się również z problemami związanymi z przepustowością tras.
RegioJet: historia i ambicje
RegioJet, będący pierwszym prywatnym przewoźnikiem w Czechach, który konkurował z państwowymi Českými dráhy, od lat dążył do rozszerzenia swojej działalności za granicą. W Polsce jednak przez długi czas napotykał na przeszkody administracyjne. Dopiero niedawno sytuacja uległa zmianie, otwierając drogę do nowych inicjatyw.
Podsumowanie i oczekiwania
Wprowadzenie nowych przewoźników na polski rynek kolejowy może być impulsem do jego modernizacji i zwiększenia konkurencyjności. Mimo początkowych trudności, takich jak ograniczona dostępność połączeń i konieczność dostosowania się do nowych warunków, RegioJet oraz inni gracze mogą przyczynić się do poprawy jakości podróży kolejowych w Polsce. Ostatecznie, to pasażerowie będą największymi beneficjentami tych zmian.