Rekrutacja kandydatów na ławników dla sądów powszechnych w Warszawie na kadencję 2024 – 2027 jest otwarta aż do 30 sierpnia bieżącego roku. Sądy stojące przed wyzwaniem zapełnienia 377 stanowisk ławników czekają na zgłoszenia.

Osoby pragnące ubiegać się o rolę ławnika muszą spełniać kilka kryteriów. Powinny posiadają obywatelstwo polskie, pełnię praw cywilnych i obywatelskich, być wolne od zarzutów kryminalnych oraz mieścić się w przedziale wiekowym 30-70 lat. Kandydatami mogą być osoby zatrudnione, prowadzące własną działalność gospodarczą lub mieszkańcy miejsca, w którym kandydują, od co najmniej roku. Niezbędne jest posiadanie minimum średniego wykształcenia i zdolności do pełnienia obowiązków ławnika ze względu na stan zdrowia. W przypadku spraw pracowniczych, wymaga się specjalistycznej wiedzy z zakresu prawa pracy.

Z kolei istnieje kilka zawodów i stanowisk, które wykluczają możliwość pełnienia funkcji ławnika. Nie mogą nią zostać osoby pracujące w sądach powszechnych czy prokuraturze, a także członkowie organów, które mogą skierować sprawę do sądu. Funkcjonariusze policji, adwokaci, radcy prawni, duchowni, żołnierze na aktywnej służbie, funkcjonariusze służby więziennej oraz radni gminy, powiatu i województwa również są wyłączeni z możliwości kandydowania.

Zgłoszenia są kierowane do Rady miasta stołecznego Warszawy, która zgodnie z ustawą prowadzi nabór. Kandydatów mogą zgłaszać prezesi odpowiednich sądów, stowarzyszenia czy organizacje społeczne i zawodowe zarejestrowane na podstawie przepisów prawa (z wyjątkiem partii politycznych) oraz grupa co najmniej 50 obywateli posiadających czynne prawo wyborcze i zamieszkujących stale na terenie Warszawy.

Wymagane dokumenty to m.in. informacja z Krajowego Rejestru Karnego dotycząca kandydata (nie starsza niż 30 dni przed zgłoszeniem), zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia wystawione przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (nie starsze niż 30 dni przed zgłoszeniem), dwie aktualne fotografie, a w przypadku zgłoszeń przez organizacje – aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego.

Zgłoszenia są przyjmowane do 30 sierpnia 2024 roku, można je przesłać pocztą na adres Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy lub dostarczyć bezpośrednio do Biura Rady m.st. Warszawy, Pałac Kultury i Nauki, pl. Defilad 1, XX p., pok. 2009, od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-16:00.