W przetargu na zaplanowanie i stworzenie projektu budowy linii tramwajowej na wschodniej części Białołęki w Warszawie, to Tramwaje Warszawskie dokonały wyboru wykonawcy. Ta długo oczekiwana przez mieszkańców dzielnicy inwestycja transportowa ma swój początek zaplanowany na rok 2028.
Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, ogłosił, że realizację prac projektowych oraz zdobycie wymaganych zezwoleń i dokumentacji administracyjnej, włączając w to pozwolenie na budowę, powierza firmie Voessing Polska Sp. z o.o. Wykonawca będzie miał na te działania czas do 2028 roku. To właśnie wówczas ma nastąpić rozpoczęcie faktycznych prac budowlanych.
Podpis umowy pomiędzy miastem a wybranym wykonawcą będzie możliwy do zawarcia po spełnieniu wszystkich formalności, w tym ewentualnych odwołań od wyników przetargu. Zadaniem firmy Voessing Polska Sp. z o.o. będzie przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej oraz zdobycie niezbędnych do przeprowadzenia robót budowlanych zezwoleń.
Planowana trasa tramwajowa, o długości niemal 6,5 km, ma swoje początki na Targówku u zbiegu ulic Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej. Tramwaje będą kursować ulicami św. Wincentego oraz Głębocką. Trasa przewiduje przejazd kilometrową estakadą nad trasą S8 oraz rondem Małej Brzozy. Odcinek końcowy przewidziany jest w rezerwie terenowej do Szkoły Podstawowej nr 112 na ulicy Zaułek, gdzie powstanie pętla autobusowo-tramwajowa. Dzięki temu mieszkańcy Zielonej Białołęki uzyskają połączenie ze stacją metra Kondratowicza. Tramwaj ma kursować co 2-3 minuty, umożliwiając przejazd z pętli przy ulicy Zaułek do stacji metra Kondratowicza w około 15 minut, a do Dworca Wileńskiego w około 30 minut.
Wykonawca wybrany w przetargu będzie miał około 42 miesiące na realizację zamówienia. W pierwszym etapie przeprowadzi analizę obsługi komunikacyjnej połączenia wschodniej części Białołęki ze stacją metra Kondratowicza (uwzględniając możliwość wykorzystania wspólnej trasy tramwajowo-autobusowej). Kolejny etap to przygotowanie projektów budowlanych, takich jak projekty architektoniczno-budowlane i wykonawcze samej trasy, jak również pozostałej infrastruktury takiej jak podstacje, budynki techniczne i socjalne. Wykonawca przygotuje także dokumenty niezbędne do uzyskania decyzji umożliwiających rozpoczęcie robót budowlanych, w tym raport ponownej oceny wpływu inwestycji na środowisko. Całość prac zostanie zakończona w ciągu 42 miesięcy, obejmując opracowanie dokumentacji projektowej oraz wszystkie formalności administracyjne związane z wydaniem decyzji, zatwierdzeń, opinii i zezwoleń.
Realizacja robót budowlanych jest przewidziana na lata 2028-2030, po uzyskaniu niezbędnych dokumentów projektowych i decyzji administracyjnych. Aktualnie trwają prace nad zapewnieniem finansowania samej inwestycji.