Przyszłość kształcenia medycznego w Polsce staje się kluczowym tematem dla rozwoju systemu ochrony zdrowia. Z każdym rokiem coraz więcej młodych ludzi wybiera ścieżkę kariery w zawodach medycznych, co rodzi nowe wyzwania związane z zapewnieniem im odpowiednich warunków do nauki i rozwoju. Obecnie w programach specjalizacyjnych uczestniczy ponad 30 tysięcy lekarzy, lecz w nadchodzących latach liczba ta może gwałtownie wzrosnąć. Szacuje się, że co roku do systemu dołączy około 10 tysięcy nowych absolwentów kierunków medycznych. W obliczu tych zmian, liczba miejsc szkoleniowych może wzrosnąć nawet do 60-70 tysięcy.
Nowe kierunki pod przewodnictwem prof. Krzysztofa J. Filipiaka
Prof. dr hab. n. med. Krzysztof J. Filipiak, znany kardiolog i specjalista farmakologii klinicznej, od 25 sierpnia 2025 roku obejmuje stanowisko dyrektora Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego. Jego wizja na nadchodzące lata obejmuje wprowadzenie znaczących zmian w systemie kształcenia podyplomowego. Prof. Filipiak, będący również prezesem Polskiego Towarzystwa Postępów Medycyny, pragnie kontynuować tradycje współpracy z różnymi inicjatywami medycznymi, które uważa za kluczowe dla rozwoju środowiska.
Reforma Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego
Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego stoi przed koniecznością dostosowania się do nowelizowanej ustawy, co wiąże się z opracowaniem nowego statutu oraz analizą stanu szpitali klinicznych instytucji. Jednak najważniejsze zmiany dotyczą samego systemu kształcenia podyplomowego zawodów medycznych. Współpraca z konsultantami krajowymi i samorządami zawodów medycznych pod nadzorem Ministerstwa Zdrowia ma na celu udoskonalenie programów specjalizacji poprzez ich upraktycznienie i urealnienie wymagań.
Wyzwania i potrzeby w szkoleniu specjalizacyjnym
Aby sprostać nadchodzącym wyzwaniom, niezbędne są zmiany w monitorowaniu jakości kształcenia oraz przegląd akredytacji szkoleniowych. Zwiększenie liczby miejsc akredytowanych jest konieczne, jednak musi odbywać się z zachowaniem wysokich standardów edukacyjnych. Obecny system, w którym ponad 30 tysięcy lekarzy uczestniczy w szkoleniach specjalizacyjnych, wymaga znaczącego rozszerzenia, aby pomieścić rosnącą liczbę adeptów zawodu.
Problemy w szkoleniach rezydenckich
Styczniowy raport Porozumienia Rezydentów OZZL ujawnił szereg nieprawidłowości w szkoleniach rezydenckich, które wymagają natychmiastowej reakcji. Zmiany proponowane przez prof. Filipiaka mają na celu odpowiedzenie na te wyzwania i poprawę jakości szkoleń. Dialog z rezydentami jest kluczowy, gdyż to oni są bezpośrednio zainteresowani podnoszeniem standardów edukacyjnych.
Rozmieszczenie kadry medycznej w Polsce
Mimo prognoz dotyczących nadwyżki lekarzy po 2034 roku, obecnie wciąż brakuje specjalistów w wielu dziedzinach takich jak interna, chirurgia czy onkologia. Dodatkowo problemem jest nierównomierne rozmieszczenie lekarzy w kraju, szczególnie w województwach lubuskim, warmińsko-mazurskim i opolskim. Nowe miejsca szkoleniowe powinny być rozlokowane strategicznie, by równomiernie wspierać rozwój kadry medycznej.
Integracja systemu kształcenia medycznego
Od 1 stycznia 2025 roku Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego połączyło się z Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych, co powinno zwiększyć synergię w szkoleniu różnych zawodów medycznych. Nowa ustawa wymienia osiem kluczowych zawodów medycznych, które będą objęte kształceniem akademickim zakończonym uzyskaniem tytułu magistra. Rozpoczęcie studiów magisterskich z ratownictwa medycznego to krok w kierunku podniesienia standardów edukacyjnych.
W Polsce istnieje około 220 tysięcy lekarzy oraz jeszcze więcej pielęgniarek i położnych. Konsolidacja instytucji odpowiedzialnych za kształcenie podyplomowe wydaje się naturalnym krokiem w kierunku efektywnego zarządzania zasobami ludzkimi w służbie zdrowia. Przyszłość wymaga od nas pracy zespołowej, a zmiany w systemie kształcenia powinny wspierać tę ideę.