W postępowaniu przetargowym dotyczącym przygotowania dokumentacji projektowej dla nowej trasy tramwajowej, która ma połączyć ul. Kasprzaka z Dworcem Zachodnim, złożono siedem ofert. Spośród nich, pięć propozycji mieści się w budżecie, który ustalono na 20,312 mln zł brutto. Obecnie komisja przetargowa przystępuje do analizy formalnej złożonych dokumentów.
Charakterystyka nowej trasy tramwajowej
Planowana trasa tramwajowa będzie miała długość około 1,4 km. Istotnym elementem jest fakt, że część trasy, wynosząca około 0,9 km, będzie przebiegać pod ziemią. Tory zostaną poprowadzone przez istniejący tunel pod stacją kolejową, a następnie przez nowo wybudowany tunel wzdłuż ulic Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Zaplanowano połączenie z ul. Kasprzaka w pobliżu przystanku Szpital Wolski.
Warianty trasy i harmonogram budowy
Projektant wyłoniony w przetargu będzie odpowiedzialny za stworzenie trzech wariantów trasy. Różnice będą dotyczyły miejsca zakończenia podziemnego odcinka oraz lokalizacji rampy wyjazdowej – w rejonie ulic Prądzyńskiego lub Krzyżanowskiego. Rozpoczęcie budowy planowane jest po 2030 roku, jednakże szczegółowy harmonogram będzie zależny od dostępności funduszy.
Znaczenie nowej trasy dla komunikacji miejskiej
Nowa trasa tramwajowa jest częścią większego projektu obwodowego połączenia tramwajowego, które ma ułatwić podróże między dzielnicami bez konieczności przejazdu przez centrum miasta. Dzięki tej inwestycji, dojazd z Woli do Dworca Zachodniego stanie się dogodniejszy, a sam Dworzec Zachodni zyska na znaczeniu jako kluczowy węzeł przesiadkowy. Równocześnie, trwają prace nad trasą tramwajową od strony Ochoty. Przewiduje się, że tramwaje dotrą do pierwszego podziemnego przystanku Dw. Zachodni już w drugiej połowie 2026 roku.
Źródło: facebook.com/tramwaje.warszawa