Nowy odcinek tramwaju połączy Wolę z Dworcem Zachodnim – trwa wybór wykonawcy dokumentacji projektowej. To jedna z ważniejszych inwestycji komunikacyjnych, która ma usprawnić codzienne podróże warszawiaków.

Krok po kroku do nowej linii

Siedem firm projektowych zgłosiło się do przetargu na opracowanie dokumentacji nowej trasy tramwajowej łączącej ulicę Kasprzaka z Dworcem Zachodnim. Aż pięć propozycji wpisuje się w budżet wyznaczony przez miasto, sięgający 20,312 mln zł brutto. Obecnie trwa szczegółowa analiza formalna złożonych ofert. Wybór projektanta ma kluczowe znaczenie dla harmonogramu inwestycji – od tego zależy, kiedy ruszą kolejne etapy związane z pozwoleniami i budową.

Jak przebiegnie nowa trasa?

Planowana linia będzie liczyć około 1,4 km – z czego aż 900 metrów poprowadzonych zostanie w tunelu pod ziemią. Nowe tory tramwajowe przejdą zarówno przez istniejący już tunel pod stacją kolejową, jak i przez nowo budowany odcinek, który powstanie wzdłuż ulic Prądzyńskiego oraz Krzyżanowskiego. Połączenie z ulicą Kasprzaka przewidziano w rejonie przystanku Szpital Wolski. Trasa pozwoli ominąć centrum i szybciej dotrzeć do kluczowych punktów przesiadkowych.

Różne warianty i podział na zadania

Projektanci będą musieli przygotować trzy warianty przebiegu trasy, różniące się m.in. lokalizacją końcowego odcinka tunelu i wyjazdu na powierzchnię. Rampę wyjazdową rozważono zarówno przy ul. Prądzyńskiego, jak i Krzyżanowskiego. Dla sprawnego przeprowadzenia całej inwestycji, dokumentację podzielono na dwa zadania:

  • odcinek od ul. Kasprzaka do stacji Warszawa Zachodnia
  • wyposażenie tunelu tramwajowego pod stacją oraz budowa nowego przystanku przy peronie 9

Etapy i niezbędne dokumenty

Taki podział projektu umożliwia większą elastyczność – zarówno podczas planowania, uzyskiwania niezbędnych decyzji administracyjnych, jak i realizacji prac budowlanych zależnie od dostępnych środków. Wybrany projektant będzie odpowiedzialny za sporządzenie szczegółowych planów budowlanych oraz wykonawczych, przygotowanie dokumentacji przetargowej na dalsze etapy, a także pozyskanie decyzji środowiskowych i innych wymaganych pozwoleń. To pozwoli bez opóźnień przechodzić do fazy budowy, gdy tylko pojawi się taka możliwość finansowa.

Harmonogram i znaczenie dla miasta

Opracowanie dokumentacji potrwa do 43 miesięcy od momentu zawarcia umowy z projektantem. Budowa nowej linii tramwajowej jest przewidywana po 2030 roku i ściśle powiązana z dostępnością funduszy. Dla mieszkańców Woli i okolic będzie to ważne ułatwienie w codziennych dojazdach do Dworca Zachodniego, który już dziś zyskuje rangę strategicznego węzła przesiadkowego. Nowa trasa wpisze się także w sieć tramwajowego połączenia obwodowego, pozwalając na wygodne przemieszczanie się między dzielnicami bez konieczności przejazdu przez centrum.

Zmiany w komunikacji nie tylko na Woli

Prace dotyczące rozwoju komunikacji tramwajowej trwają także po drugiej stronie Dworca Zachodniego – od strony Ochoty. Według zapowiedzi, pierwsze tramwaje mają dojechać do podziemnego przystanku przy stacji już w drugiej połowie 2026 roku. To oznacza, że w najbliższych latach mieszkańcy różnych części miasta mogą liczyć na lepszą dostępność i wygodniejsze przesiadki.

Nowa linia tramwajowa to realna szansa na poprawę codziennych podróży, zwiększenie komfortu dojazdów oraz dalszą integrację kluczowych punktów komunikacyjnych Warszawy.

Źródło: facebook.com/tramwaje.warszawa