Nowa trasa warszawskich tramwajów obejmie połączenie od ul. Kasprzaka do Dworca Zachodniego. Władze miasta ogłosiły przetarg na stworzenie dokumentacji projektowej dla tej inwestycji. Nowa linia, będąca częścią obwodowego połączenia, ma umożliwić mieszkańcom szybsze podróże pomiędzy dzielnicami, unikając konieczności przejazdu przez zatłoczone centrum. Równolegle ruszyły prace nad odcinkiem tramwaju do Wilanowa.

Korzyści dla warszawskiego transportu publicznego

Powstanie nowego odcinka tramwajowego połączy dzielnicę Wola z Ochotą, co znacząco ułatwi podróżowanie mieszkańcom. Dworzec Zachodni stanie się kluczowym węzłem przesiadkowym w stolicy, co przyczyni się do poprawy komfortu i efektywności miejskiej komunikacji w Warszawie.

Techniczne aspekty nowej trasy

Nowe połączenie będzie obejmować 1,4-kilometrowy odcinek łączący tramwajowy przystanek podziemny na Dworcu Zachodnim z ulicą Kasprzaka. Tory zostaną poprowadzone przez istniejący tunel pod stacją kolejową oraz przez nowy tunel wzdłuż ulic Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Połączenie z ul. Kasprzaka nastąpi w pobliżu przystanku Szpital Wolski, a większość trasy będzie przebiegać pod ziemią.

Warianty projektowe i ich znaczenie

W ramach przetargu projektanci mają opracować trzy warianty trasy, które będą różniły się lokalizacją zakończenia odcinka podziemnego i rampy wyjazdowej. Te decyzje będą miały istotny wpływ na funkcjonalność i dostępność nowego połączenia tramwajowego.

Nowoczesne rozwiązania przystankowe

Planowane są trzy nowe zespoły przystankowe, w tym podziemny przystanek przy peronie nr 9 Dworca Zachodniego, zintegrowany z istniejącym przejściem podziemnym za pomocą schodów i wind. Dzięki odpowiednim rozjazdom, tramwaje kończące trasę na Dworcu Zachodnim będą mogły obsługiwać pasażerów w obu kierunkach. Przystanki zostaną dostosowane do obsługi tramwajów zarówno tranzytowych, jak i kończących bieg.

Etapowanie inwestycji

Całe przedsięwzięcie podzielone zostało na dwa główne etapy: budowę odcinka od ul. Kasprzaka do Dworca Zachodniego oraz wyposażenie tunelu tramwajowego przy peronie 9. Działania te pozwolą na elastyczne zarządzanie budżetem i etapowe realizowanie prac.

Obszar działań projektowych

Obecny przetarg obejmuje jedynie prace projektowe, a także pozyskanie niezbędnych pozwoleń administracyjnych. Projektant przygotuje wstępny projekt, a po wyborze optymalnego wariantu, opracuje dokumentację budowlaną i przetargową. Istotnym elementem będzie również minimalizacja wpływu inwestycji na obszary zielone.

Harmonogram i perspektywy realizacji

Ukończenie kompletnej dokumentacji przewidziane jest na 43 miesiące od momentu podpisania umowy. Budowa ma ruszyć po 2030 roku, jednak jej rozpoczęcie będzie zależne od dostępności funduszy. Nowa trasa ma być kluczowym elementem połączenia tramwajowego do Wilanowa, co pozwoli na usprawnienie transportu między Wolą, Ochotą, Mokotowem a Wilanowem.

Oczekuje się, że nowe połączenie znacząco skróci czas podróży między dzielnicami, eliminując konieczność przejazdu przez centrum. Dworzec Zachodni wzmocni swoją rolę jako centralny węzeł przesiadkowy. Już w drugiej połowie 2026 roku planowane jest uruchomienie pierwszego podziemnego przystanku od strony Ochoty, co dodatkowo poprawi komfort podróży po Warszawie.