Dynamiczny wzrost liczby samochodów na ulicach miast na całym świecie staje się coraz poważniejszym problemem. W Warszawie podjęto kroki, by temu zaradzić, wprowadzając innowacyjne rozwiązania, które mają zmniejszyć korki oraz poprawić płynność ruchu drogowego. Zintegrowany System Zarządzania Ruchem odgrywa tu kluczową rolę, skupiając się na optymalizacji sygnalizacji świetlnej oraz priorytetowym traktowaniu transportu publicznego. Miasto zawarło niedawno umowę z firmą Yunex, która przez sześć lat będzie odpowiadać za obsługę systemu, wprowadzając nowoczesne technologie, w tym sztuczną inteligencję.

ewolucja systemu w warszawie

Wdrożenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem nie jest nowością w stolicy Polski. Jego początki sięgają 2008 roku, kiedy to objął zaledwie 37 skrzyżowań, koncentrując się głównie na centrum miasta. Współcześnie system kontroluje prawie 500 skrzyżowań, co czyni go jednym z najbardziej zaawansowanych w Polsce. Przez lata system przeszedł szereg modyfikacji, wdrażając nowoczesne technologie i poszerzając zasięg, co umożliwiło bardziej efektywne zarządzanie kluczowymi szlakami komunikacyjnymi w stolicy.

innowacyjne sposoby zarządzania ruchem

Nowa umowa zakłada zarządzanie 479 skrzyżowaniami, co stanowi ponad połowę wszystkich sygnalizacji świetlnych w Warszawie. System bazuje na różnych komponentach, takich jak:

  • Inteligentne sterowanie ruchem opierające się na danych z detektorów, czujników i kamer.
  • Pierwszeństwo dla transportu publicznego, dzięki wymianie danych z tramwajami za pomocą systemów GPS.
  • Monitoring wizyjny z 240 kamerami obrotowymi.
  • Zarządzanie Wisłostradą z użyciem 80 kamer do wykrywania wydarzeń drogowych.
  • Zbieranie danych o ruchu z 16 zdalnych stacji pomiarowych.
  • Tablice zmiennej treści informujące kierowców o utrudnieniach na głównych ulicach.
  • Informacje pogodowe oraz serwis internetowy prezentujący aktualny stan ruchu drogowego.
  • Symulacje ruchu drogowego w celu optymalizacji przepływu pojazdów.

przyszłość zarządzania ruchem miejskim

Nowy system nie tylko dostosowuje sygnalizację świetlną do aktualnego ruchu, ale również reaguje na nieprzewidziane sytuacje na drogach. Dzięki integracji z Automatycznymi Pomiarami Ruchu, system uzyska dostęp do jeszcze większej ilości danych, co umożliwi precyzyjniejsze zarządzanie ruchem. Planowane jest również sterowanie całymi korytarzami drogowymi, co pozwoli na redukcję korków poprzez dostosowanie cykli sygnalizacji i kierowanie ruchem na alternatywne trasy.

rozwój infrastruktury i nowe technologie

Celem umowy jest także rozbudowa systemu poprzez dodanie około 20 nowych skrzyżowań rocznie oraz modernizacja istniejącej infrastruktury. Zakłada się wymianę starszych urządzeń, co obejmie około 50 skrzyżowań, 300 słupów, 30 kilometrów kabli oraz 720 detektorów. Nowe technologie będą wprowadzane również w tunelu Wisłostrady i na rondzie Zesłańców Syberyjskich, gdzie planowane są trwałe zmiany w organizacji ruchu.

rola sztucznej inteligencji w zarządzaniu ruchem drogowym

Włączenie sztucznej inteligencji w zarządzanie ruchem miejskim stanowi kluczowy aspekt nowej strategii. Zamierza się stworzyć cyfrowego bliźniaka systemu, by testować, przewidywać i projektować zmiany w ruchu drogowym. Analiza większej ilości danych pozwoli na formułowanie skuteczniejszych i bardziej optymalnych rozwiązań. Takie podejście plasuje Warszawę wśród liderów miast, które integrują zaawansowane technologie z codziennym zarządzaniem ruchem drogowym.

Źródło: Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie