Niezmiernie intensywna praca na budowie drugiej linii metra w Warszawie, na jej zachodnim odcinku, wciąż trwa mimo zimowych warunków. Budowane są trzy nowe przystanki oraz stacja techniczno-postojowa. Na terenach budowy widoczne są już konstrukcje schodów, które będą służyły pasażerom. Co więcej, na STP zauważalna jest już wieża kontrolna, która umożliwi sterowanie ruchem pociągów.

Choć grudzień przyniósł awarię na budowie stacji Chrzanów, szybko udało się ją usunąć bez wpływu na pośpieszność procesu budowy. Tarcze TBM Anna i Krystyna niestrudzenie realizują swoje podziemne zadania, drążąc tunele prowadzące do nowej stacji Lazurowa.

Postępy na trasie do stacji Chrzanów i Lazurowa

Tarcza Anna pokonała już ponad połowę dystansu między stacją Karolina a Lazurową, przy tym układając ponad 1,1 tysiąca tzw. tubingów – pierścieni tworzących obudowę tunelu. W chwili obecnej, tarcza ta znajduje się około 700 metrów za stacją Chrzanów, co daje łączny dystans wydrążonych tuneli na poziomie ok. 1800 metrów. Druga tarcza – Krystyna, nie pozostaje w tyle – układała ponad 750 tubingów i pokonała sumarycznie 1200 metrów.

Na terenie stacji Chrzanów tworzone są ściany wejść do stacji oraz słupy na jej podziemnych poziomach. Widoczne są również schody pasażerskie, które przeprowadzą z antresoli na zewnątrz stacji. Prace na przystanku Lazurowa zaawansowały do stopnia, gdzie ukończono budowę ścian szczelinowych oraz płyty dennej. Pod ziemią powstają natomiast konstrukcyjne słupy nowego przystanku.

Ponadto, w większości ukończono już konstrukcję stacji Karolin. Trwają intensywne prace przy jej części umiejscowionej pod pasem drogowym ulicy Połczyńskiej oraz w komorze rozjazdów.

Budowa STP Karolin oraz finansowanie całości projektu

Na terenie STP Karolin, gdzie serwisowane będą pociągi metra i umieszczone zostaną budynki administracyjne, prace są zaawansowane. Zakończono tam przebudowę fragmentu linii wysokiego napięcia, co pozwoli na budowę kolejnych obiektów. W niektórych budynkach ściany są już malowane, a w innych trwają prace glazurnicze.

W przyszłej elektrowozowni powstają kanały serwisowe, które umożliwią pracownikom sprawdzanie stanu technicznego pociągów. Widoczna jest już konstrukcja wieży nastawni, z której kontrolowany będzie ruch pociągów na STP. Z jej górnych pięter widok rozpościera się na teren budowy, w tym na tunel prowadzący do stacji techniczno-postojowej na linię M2.

Do tej pory na terenie stacji techniczno-postojowej ułożono 30% rozjazdów i 12% torów. Całkowity koszt projektu, który obejmuje budowę ostatniego odcinka linii M2 oraz zakup taboru wynosi ponad 3 mld zł. Metro Warszawskie otrzymało ponad miliard złotych dotacji z UE na dokończenie tego przedsięwzięcia.