Białostoczanie oraz mieszkańcy regionu coraz chętniej wybierają pociągi relacji Białystok – Warszawa. Jak wynika z najnowszych danych, w pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku zanotowano wyraźny, 34-procentowy wzrost liczby pasażerów korzystających z połączeń PKP Intercity na tej trasie w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.
Inwestycje w tory i rozwój połączeń
Ostatnie lata przyniosły liczne zmiany w funkcjonowaniu kolei na Podlasiu. Kluczowym przedsięwzięciem jest modernizacja linii Rail Baltica, która docelowo umożliwi przejazdy z prędkością do 200 km/h na odcinku między Warszawą a Białymstokiem. Ministerstwo Infrastruktury kładzie nacisk na poprawę jakości podróży oraz skrócenie czasu trwania kursu. O szczegóły realizacji tych planów dopytują parlamentarzyści, podkreślając znaczenie inwestycji dla regionu.
Więcej pociągów – krótszy czas przejazdu
Jeszcze przed rozpoczęciem rozbudowy infrastruktury, podróżni mieli do dyspozycji jedynie pięć par pociągów dziennie na trasie Warszawa Centralna – Białystok, a podróż trwała minimum trzy godziny. Obecnie liczba połączeń wzrosła do dwunastu par, co przełożyło się na znacznie lepszą dostępność komunikacyjną.
Efektem modernizacji jest także skrócenie czasu przejazdu. Nowoczesne składy „sprinter” pokonują trasę w półtorej godziny, natomiast standardowe pociągi potrzebują nieco poniżej dwóch godzin. Tak znaczące ulepszenia przełożyły się na 193-procentowy wzrost liczby podróżnych względem roku 2014.
Plany na kolejne lata
W ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z możliwym przedłużeniem do 2032 r.) prowadzone są dalsze prace modernizacyjne na linii nr 6, w tym na odcinku Warszawa Wschodnia – Czyżew. Przewidziano wdrożenie systemu GSM-R na odcinku Czyżew – Białystok, co ma nastąpić około 2029 roku, o ile pozwolą na to środki finansowe. PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą rozmowy dotyczące harmonogramu tych inwestycji, deklarując chęć jak najszybszego ich zakończenia.
Kierunki działań ministerstwa
Choć długofalowym celem pozostaje umożliwienie przejazdu z prędkością 200 km/h na całej trasie Warszawa – Białystok, obecne priorytety rządu skupiają się na stopniowym zwiększaniu liczby połączeń. Ten kierunek przynosi mieszkańcom regionu szybkie i widoczne efekty w postaci łatwiejszego dostępu do transportu publicznego. W planach jest również dalsze skracanie czasu podróży, z docelowym skróceniem przejazdu „sprinterem” do 80 minut.