Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ujawnia nowatorskie zamierzenia w zakresie Kolei Dużych Prędkości na trasie łączącej Wrocław z Warszawą. Planowane jest wdrożenie pociągów poruszających się z prędkością do 320 km/h, co ma zrewolucjonizować czas podróży do zaledwie 1 godziny i 36 minut, w porównaniu z obecnymi 4 godzinami.

Nowe podejście do prędkości

Nowa infrastruktura kolejowa na trasie z Wrocławia do Warszawy zostanie zaprojektowana z myślą o osiągnięciu prędkości nawet 350 km/h, choć początkowo pociągi będą kursować z prędkością 320 km/h. Takie rozwiązania mają zapewnić konkurencyjność kolei w porównaniu do innych środków transportu, a także optymalizację nakładów inwestycyjnych.

Trasa o strategicznym znaczeniu

Planowane połączenie kolejowe będzie przebiegać przez istotne miejscowości, takie jak Siechnice, Czernica, Kępno i Łódź. Dzięki temu nie tylko skróci się czas podróży między Wrocławiem a Warszawą, ale również zostaną pobudzone gospodarczo regiony, przez które kolej będzie przechodzić.

Harmonogram realizacji

Oczekuje się, że szybka kolej wystartuje w 2035 roku. Już teraz rozpoczęto prace przygotowawcze, a przetargi na pierwsze odcinki trasy, zaczynając od Warszawy do Łodzi, zostaną ogłoszone jeszcze w bieżącym roku. Kolejny kluczowy etap, obejmujący odcinek Kępno-Czernica, planowany jest na 2027 rok. Procesy te wymagają dokładnego planowania, aby zapewnić terminową realizację.

Zakup gruntów jako kluczowy element

W ramach przygotowań, CPK prowadzi proces nabywania gruntów niezbędnych dla nowej linii między Czernicą a Kępnem. Przewiduje się wykup 15 działek od prywatnych właścicieli. Właściciele ziemi będą mieli możliwość uczestnictwa w programie dobrowolnych nabyć, który oferuje korzystne warunki finansowe.

Opcje dla właścicieli gruntów

Program dobrowolnych nabyć przewiduje dwie opcje dla właścicieli: możliwość wykupu po wartości odtworzeniowej lub zwiększenie wyceny o dodatkowy procent, zależnie od charakteru nieruchomości. CPK dąży do zapewnienia możliwie najlepszych warunków, aby proces wykupu był jak najbardziej korzystny dla właścicieli.