Kolej w stolicy i okolicach czekają dynamiczne zmiany. W najbliższych latach korzystanie z pociągów w regionie warszawskim stanie się wygodniejsze i bezpieczniejsze. Szeroko zakrojona modernizacja zakłada wdrożenie nowoczesnych elektronicznych systemów informacji pasażerskiej i poprawę warunków infrastrukturalnych na dziesiątkach stacji, co przełoży się na realny komfort podróżnych.

Jakie udogodnienia pojawią się na stacjach?

Już za dwa lata podróżni odwiedzający 51 stacji i przystanków kolejowych w aglomeracji warszawskiej uzyskają dostęp do setek elektronicznych tablic informacyjnych. Te zaawansowane urządzenia będą wyświetlać na bieżąco aktualizowane komunikaty o rozkładach jazdy, godzinach odjazdów, ewentualnych opóźnieniach, a w razie potrzeby – o nietypowych sytuacjach na trasie. Całość wpisuje się w szeroki program modernizacji kolei, realizowany przy wsparciu środków z Krajowego Planu Odbudowy, którego łączny budżet dla tego etapu przekracza 82 miliony złotych netto.

Oprócz tablic, na wybranych stacjach pojawią się także nowe systemy nagłaśniające oraz rozbudowany monitoring wizyjny zwiększający bezpieczeństwo podróżnych. Realizację tych zmian powierzono firmie Orange, która już rozpoczęła prace projektowe poprzedzające instalację urządzeń.

Zasięg modernizacji – gdzie pojawią się zmiany?

Przede wszystkim modernizacja obejmie dziewięć ważnych tras obsługujących codziennie tysiące pasażerów. Nowa infrastruktura zostanie wdrożona zarówno na dużych stacjach, jak i na mniejszych przystankach kolejowych wokół Warszawy. Na liście znajdują się m.in.:

  • Przystanki na trasie Warszawa Zachodnia – Katowice, takie jak Grodzisk Mazowiecki, Jaktorów, Międzyborów i Żyrardów,
  • Stacje wzdłuż linii Zielonka – Kuźnica Białostocka, m.in. Zielonka, Wołomin, Zagościniec,
  • Kluczowe punkty trasy Warszawa Zachodnia – Kraków Główny, w tym Warszawa Aleje Jerozolimskie i Warszawa Rakowiec,
  • Stacje na szlaku Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny (np. Warszawa Praga, Warszawa Toruńska),
  • Oraz odcinki Legionowo – Tłuszcz, z przystankami takimi jak Legionowo Piaski czy Michałów-Reginów.

Inwestycje w wygodę i dostępność dla wszystkich

Modernizacja nie ogranicza się wyłącznie do systemów elektronicznych. Przykładem kompleksowego podejścia jest peron w Radzyminie. W ramach projektu zostanie on wyposażony w nowe zadaszenia i ławki oraz elementy ułatwiające korzystanie z kolei osobom niedowidzącym i pasażerom z ograniczeniami ruchowymi. Dzięki temu podróżowanie stanie się dostępne i komfortowe nawet dla osób ze szczególnymi potrzebami.

Nowe technologie dla pasażerów – co zakłada projekt?

Pod nazwą „Zaprojektowanie, dostawa i instalacja elementów Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, Systemu Monitoringu Wizyjnego, elementów sieci LAN/WAN w obszarze warszawskiego węzła kolejowego” kryje się całościowa zmiana podejścia do obsługi pasażerów i zarządzania stacjami. Podróżni zyskają szybki dostęp do pełnej, aktualnej informacji oraz zwiększone poczucie bezpieczeństwa dzięki rozbudowanemu monitoringowi. Inwestycja w nowoczesną infrastrukturę peronową oraz zaawansowane rozwiązania informatyczne to krok w stronę kolei na miarę XXI wieku – efektywnej, przyjaznej użytkownikom i gotowej na dalszy rozwój.