Z minieniem roku, wkracza również w dorobek historyczny rok funkcjonowania nowego fragmentu torowiska tramwajowego na ulicy Kasprzaka w Warszawie, łączącego ulice Skierniewicką oraz Wolską. Otwarty rok temu odcinek spełnia swoje założenia i cieszy się dużym zainteresowaniem użytkowników komunikacji miejskiej. Przez pierwsze dwanaście miesięcy około 2 miliony pasażerów skorzystało z trzech nowych przystanków tramwajowych.
Budowa infrastruktury transportu szynowego jest jednym z głównych punktów inwestycji Warszawskiego Transportu Publicznego – nie tylko ze względu na jego ekologiczność, ale także nieustannie rosnącą popularność wśród mieszkańców. Tylko w 2024 roku, liczba pasażerów korzystających z usług WTP wyniosła ponad 956 milionów, co stanowi wzrost o około pół miliona w porównaniu do poprzedniego roku. Tramwaje ustępują jedynie autobusom pod względem częstości wyboru jako środek transportu publicznego – mówi prezydent stolicy, Rafał Trzaskowski. Ponadto zaznacza, że liczba osób korzystających z nowych tras tramwajowych na ulicach Kasprzaka, Gagarina i do Miasteczka Wilanów potwierdza, że warto dalej rozwijać ten sektor. Prezydent wspomina również o planach budowy nowych torowisk do Dworca Zachodniego, na ul. Rakowieckiej oraz do pętli Stegny.
Nowa trasa tramwajowa na Kasprzaka służy rosnącym osiedlom na Odolanach, umożliwiając pasażerom szybki dojazd do stacji metra Rondo Daszyńskiego oraz otaczającego je centrum biurowego. Oddany w marcu poprzedniego roku odcinek pozwala również na wygodne przesiadki do innych autobusów oraz pociągów korzystających z tzw. linii obwodowej.
Budowa miejskiego torowiska w wykopie była częścią umowy podpisanej między Tramwajami Warszawskimi a firmą Strabag pod koniec października 2021 roku. Umowa ta obejmowała nie tylko budowę nowych torów na ulicy Kasprzaka, ale również przebudowę sąsiadujących odcinków na ulicach Wolskiej i Kasprzaka, jak również modyfikację układu drogowego, chodników i dróg rowerowych. W sumie długość wszystkich nowo powstałych i przebudowanych torowisk wynosiła około 3,5 kilometra.
Wszystko przebiegło bez większych problemów, a pierwsze tramwaje rozpoczęły kursowanie na nowym odcinku już wczesnym rankiem 5 marca 2024 roku. Dodatkowo uruchomiono trzy nowe przystanki tramwajowe: Szpital Wolski przy ul. Płockiej, PKP Kasprzaka (Wola) przy przystanku kolejowym Warszawa Wola oraz al. Prymasa Tysiąclecia i Ordona-WSA przy ul. Ordona. Przebudowano również układ komunikacyjny na skrzyżowaniu ulic Kasprzaka, Wolskiej i Redutowej.
Na ulicy Kasprzaka obecnie kursują dwie linie tramwajowe: nr 10 pomiędzy Wyścigami a osiedlem Górczewska oraz nr 11 między Sielcami a Cmentarzem Wolskim, a w godzinach szczytu z Nowym Bemowem. Tramwaje te obsługują wspomnianą trasę w około pięciu minutach, a dojazd z Reduty Wolskiej do Ronda Dmowskiego zajmuje planowo osiem minut. Tramwaje podjeżdżają na nowe przystanki co około 3-5 minut i przez rok korzystało z nich prawie 1,9 miliona pasażerów. Większą popularnością cieszy się linia nr 11, do której wsiadło ponad 1,5 miliona osób. Najczęściej używanym przystankiem jest PKP Wola (Kasprzaka), na którym wsiadło do tramwajów linii 10 i 11 ponad 800 tysięcy pasażerów.
Poza rozbudową infrastruktury komunikacyjnej, nowa inwestycja przyniosła również zieleń. Na torowiskach pojawiły się dodatkowe drzewa w rejonie parku Powstańców Warszawy, a także szpalery drzew na ulicach Kasprzaka i Wolskiej. Zrealizowano również nasadzenia krzewów, traw ozdobnych i bylin.
Ostatni rok był rekordowy pod względem inwestycji tramwajowych w stolicy. Oddano ponad 10 km nowych torowisk: na ul. Kasprzaka, ale także na Sielcach oraz do Miasteczka Wilanów. Uruchomiono również nową zajezdnię tramwajową na Annopolu. Trwa budowa trzech kolejnych odcinków torowiska: wzdłuż św. Bonifacego do pętli Stegny, wzdłuż Rakowieckiej między Puławską a al. Niepodległości oraz w ciągu Bitwy Warszawskiej 1920 r. do podziemnego przystanku przy Dworcu Zachodnim.