Warszawa czeka na nową erę w dziedzinie transportu miejskiego, która nadejdzie wraz z wprowadzeniem nowego systemu biletowego. System ten, znany jako Warszawski System Biletowy (WSB), obecnie przechodzi przez proces wyboru wykonawcy. Głównym celem tej inicjatywy jest zmiana metody opłacania przejazdów. Po wprowadzeniu WSB, pasażerowie będą mogli regulować opłaty za przejazdy Warszawskim Transportem Publicznym za pomocą różnych środków, takich jak karta płatnicza, smartfon lub smartwatch z aktywną funkcją płatniczą NFC, aplikacja mobilna lub tradycyjny bilet papierowy z kodem QR.

Zaplanowane jest podpisanie umowy z wybranym wykonawcą WSB w drugim kwartale 2025 roku. Obsługę całego systemu zapewnią różne platformy, takie jak zdalny portal internetowy dla pasażerów, aplikacja mobilna czy tradycyjne kanały obsługi klienta. Przy tym Karty Miejskie oraz bilety papierowe z kodem QR (zastępujące obecne bilety z paskiem magnetycznym) nadal będą dostępne dla użytkowników.

Nowy system biletowy przyniesie wiele korzyści. Co więcej, oferuje możliwość optymalizacji kosztów podróży poprzez dostosowanie ceny do rzeczywistego wykorzystania środków transportu. W przyszłości, system ten może również dać możliwość wprowadzenia opłat za ilość przejechanych przystanków lub kilometrów. Planowanie podróży stanie się prostsze dzięki dedykowanej aplikacji mobilnej i portalowi pasażera. Po prostu wybieramy cel podróży, a system podpowiada nam najlepszą trasę. Ponadto, system będzie dostarczał aktualizacje na temat wszelkich zmian w komunikacji miejskiej.

W praktyce, nowy system będzie prosty w obsłudze. Pasażerowie nie będą musieli kupować biletów z automatu czy punktu sprzedaży. Zamiast tego, wystarczy zaznaczyć wybrany bilet lub liczbę biletów na ekranie nowego kasownika i zapłacić za przejazd za pomocą preferowanego środka płatności – karty płatniczej, smartfona lub smartwatcha z funkcją NFC. Bilet zostanie cyfrowo przypisany do użytego nośnika.

W przyszłości proces ten stanie się jeszcze prostszy. Wystarczy przyłożyć kartę płatniczą, smartfona lub smartwatcha z NFC do czytnika w kasowniku podczas wsiadania do pojazdu. To nie tylko kupi bilet, ale także go skasuje. Do kasownika należy przyłożyć ten sam nośnik podczas wysiadania z pojazdu – wtedy zostanie pobrana opłata za przejazd. System ten inteligentnie oblicza opłaty za przejazdy na koniec dnia, na podstawie liczby i czasu przejazdów oraz stref taryfowych. Ostateczna opłata nigdy nie przekroczy ceny biletu 24-godzinnego.

Wybór wykonawcy systemu jest realizowany poprzez dialog konkurencyjny. Potencjalni wykonawcy, którzy spełniają wstępne warunki, mogą składać wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Następnie, zamawiający prowadzi z nimi dialog na temat proponowanych rozwiązań technicznych i warunków współpracy. Ta metoda pozwala na dokładne określenie potrzeb i wymagań zamawiającego, a także na lepsze zrozumienie dostępnych technologii i rozwiązań na rynku.

Pasażerowie Warszawskiego Transportu Publicznego mogą spodziewać się skorzystać z nowych form płatności za przejazdy za około dwa lata od teraz.