Ambitny projekt Tramwajów Warszawskich dotyczący planowanych tras tramwajowych na wschodnich obszarach Białołęki, zyskał nowy momentum. Wyboru wykonawcy do przygotowania projektu poszczególnych odcinków trasy dokonano po starannej analizie ofert przetargowych. Przewiduje się, że prace budowlane zgoda z założeniami inwestycji ruszą nieprzerwanie od 2028 roku.

O tym, który podmiot będzie odpowiedzialny za opracowanie projektu trasy oraz za dopełnienie wszystkich formalności administracyjnych, w tym za uzyskanie pozwolenia na budowę, poinformował prezydent stolicy – Rafał Trzaskowski. Okazało się, że kluczowe zadania te powierzono firmie Voessing Polska sp. z o.o. Mają oni sfinalizować całość prac do 2028 roku, co stanowi termin rozpoczęcia prac budowlanych na wschodzie dzielnicy.

Formalne procedury prowadzące do podpisania umowy dotyczącej nowej trasy tramwajowej w Warszawie będą przeprowadzone zaraz po zakończeniu wszystkich procedur związanych z ewentualnymi odwołaniami od wyników przetargu. Zadaniem wybranego wykonawcy będzie przygotowanie pełnej dokumentacji projektowej, co umożliwi rozpoczęcie i realizację robót budowlanych. Wykonawca pokryje również koszty uzyskania wszelkich niezbędnych pozwoleń na wykonanie planowanych prac.

Planowany jest prawie 6,5-kilometrowy odcinek trasy, który zaczynać się będzie na Targówku, w obrębie skrzyżowania ulic Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej. Następnie trasa biegnąca przez ulice: św. Wincentego i Głębocką, przechodzić będzie estakadą nad trasą S8 i rondem Małej Brzozy. Końcowy odcinek trasy prowadzić będzie przez rezerwat przyrodniczy do Szkoły Podstawowej nr 112, znajdującej się przy ulicy Zaułek. Tramwaj będzie kursować co 2-3 minuty, a czas jazdy z pętli przy ulicy Zaułek do stacji metra Kondratowicza wyniesie około 15 minut, a do Dworca Wileńskiego około 30 minut.

Realizacja zadania przez firmę wybraną w przetargu wiąże się z okresem około 42 miesięcy na wykonanie zamówienia. Pierwszym krokiem będzie analiza obsługi komunikacyjnej połączenia wschodniej części Białołęki ze stacją metra Kondratowicza. Następnie wykonawca opracuje projekty budowlane, a także przygotuje dokumenty potrzebne do uzyskania decyzji o możliwości rozpoczęcia prac budowlanych.

Podczas 42-miesięcznego okresu oprócz sporządzenia dokumentacji projektowej, przeprowadzone zostaną również wszelkie formalności administracyjne związane z wydaniem decyzji, zatwierdzeń, opinii i pozwoleń. Przewiduje się, że najwięcej czasu może zabrać procedura ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko.

Realizacja robót budowlanych po uzyskaniu niezbędnych dokumentów projektowych i decyzji administracyjnych jest zaplanowana na lata 2028-2030. Aktualnie trwają prace nad zapewnieniem finansowania dla samej budowy.