Wraz z początkiem nowego roku mieszkańcy gmin sąsiadujących z Warszawą mogą liczyć na kontynuację udanej współpracy w dziedzinie transportu publicznego. Nowa umowa, która będzie obowiązywać od 1 stycznia, zapewnia dalsze korzystanie z warszawskiej sieci transportowej dla Łomianek, Izabelina i Czosnowa przez następne dziesięć lat.
Kluczowe porozumienie z warszawskim transportem
Od 2017 roku Warszawa i okoliczne gminy ściśle współpracują w zakresie transportu publicznego, co przynosi liczne korzyści mieszkańcom. Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) pełni rolę głównego organizatora transportu miejskiego i zleca przewozy autobusowe w ramach Warszawskiego Transportu Publicznego. Dzięki temu mieszkańcy mają dostęp do wygodnej sieci połączeń autobusowych, obsługiwanej przez operatora z gminy Łomianki, podobnie jak przez miejskie zakłady w stolicy.
Praktyczne korzyści z dostępności pierwszej strefy biletowej
Przedłużenie umowy do 2033 roku oznacza, że mieszkańcy Łomianek i Izabelina będą nadal korzystać z udogodnień związanych z przynależnością do pierwszej strefy biletowej, podczas gdy Czosnów pozostanie w drugiej strefie. To rozwiązanie jest zarówno wygodne, jak i ekonomiczne dla osób regularnie dojeżdżających do pracy czy szkoły w Warszawie. Szybkie połączenia autobusowe do stacji metra ułatwiają pasażerom przesiadki, a miesięczny bilet kosztuje 110 złotych.
Finansowanie i przyszłe inwestycje transportowe
Gminy wokół Warszawy współfinansują koszty utrzymania linii autobusowych. Przykładowo, na utrzymanie linii 110 pokrywają 65% kosztów, dla linii 250 i 755 – 75%, a całość kosztów linii nocnej N56. Ponadto, umowa z Komunikacją Miejską Łomianki przewiduje realizację około 2,1 mln wozokilometrów rocznie, z jednostkową stawką wynoszącą 12,54 zł netto w 2026 roku. Łączne wynagrodzenie z tytułu dziesięcioletniej umowy wyniesie 352 mln zł brutto.
Unowocześnienie floty dla lepszej jakości podróży
Obecnie KM Łomianki dysponuje 35 autobusami, w tym dwoma elektrycznymi. Nowa umowa zakłada modernizację floty, co obejmuje zakup 20 nowych autobusów, w tym pięciu przegubowych. Te inwestycje mają na celu podniesienie komfortu podróży dla pasażerów oraz poprawę jakości usług na sześciu obsługiwanych trasach.
Źródło: Zarząd Transportu Miejskiego Warszawa
