W samym sercu Warszawy, przy ulicy Towarowej, znajdują się wiadukty, które przez ponad sześćdziesiąt lat pełniły istotną rolę w miejskiej infrastrukturze. Te starzejące się konstrukcje nadal są używane, ale planowane są ich gruntowne modernizacje, które mają zapewnić ich dalsze funkcjonowanie. Tymczasowo wprowadzone zostały środki, które mają zabezpieczyć ich stan na następne dwa lata, zanim rozpocznie się planowana przebudowa.
Zabezpieczenia tymczasowe dla bezpieczeństwa
Aby utrzymać bezpieczeństwo wiaduktów, wprowadzono limity dotyczące masy pojazdów. Obecnie mogą z nich korzystać jedynie pojazdy o wadze nieprzekraczającej 3,5 tony. Dodatkowo, lewy pas został zamknięty dla ruchu, a ścieżki dla pieszych i rowerzystów uległy zwężeniu. Te kroki wynikają z dogłębnej analizy przeprowadzonej przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów, która obejmowała ocenę techniczną konstrukcji oraz obliczenia dotyczące obciążeń.
Zmiany w komunikacji miejskiej
Aby zmniejszyć obciążenie wiaduktów, wprowadzono ograniczenie prędkości tramwajów do 10 km/h. Nowe przystanki tramwajowe powstaną z dala od wiaduktów, co nie tylko pozwoli na nieprzerwany ruch, ale także przygotuje teren pod przyszłe prace modernizacyjne. Te platformy będą zlokalizowane w pobliżu ulic Srebrnej oraz Muzeum Kolejnictwa.
Planowana modernizacja wiaduktów
Rozbiórka i odbudowa wiaduktów przy ul. Towarowej były rozważane już od lat, jednak dopiero teraz, dzięki przesunięciu prac kolejowych przez PKP PLK, miasto jest gotowe na te działania. Prace mają się rozpocząć w 2027 roku, co zminimalizuje utrudnienia dzięki ograniczeniu ruchu kolejowego pod wiaduktami.
Współpraca z PKP PLK
Kluczową rolę w nadchodzących pracach odgrywa koordynacja z PKP PLK, która obejmuje uzgodnienie technicznych parametrów dla nowych wiaduktów. Taka współpraca pozwoli na przyszłą przebudowę linii kolejowej bez konieczności wznoszenia podpór na torach. Miasto, w ścisłym porozumieniu z PKP PLK, zleci wykonanie szczegółowych projektów, które będą podstawą przyszłych inwestycji.
Reorganizacja infrastruktury tramwajowej
Tramwaje Warszawskie planują przebudowę torowisk w rejonie ronda Daszyńskiego, co pozwoli na lepsze zarządzanie ruchem tramwajowym w czasie prac nad wiaduktami. Projektowane są również nowe rozjazdy, które umożliwią zawracanie tramwajów w kluczowych punktach, co zapewni ciągłość obsługi pasażerskiej.
Wiadukty na Towarowej to jedne z ostatnich konstrukcji mostowych z lat 60. i 70. XX wieku, które nie przeszły jeszcze pełnej modernizacji. Władze miasta stoją przed wyzwaniem zapewnienia nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury dla przyszłych pokoleń mieszkańców Warszawy, na wzór takich obiektów jak trasa Łazienkowska czy wiadukt na Marywilskiej, które już zostały zmodernizowane.
Źródło: Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie
